Logomain

Legózás a hangokkal: interjú Mikolai Martinnal

By Soós Andi 2015. június 30. 14:45

szerk at hg dot hu

By-eva_szombat.gallery

Mikolai Martin

fotó: Szombat Éva

Ship_arriving_too_late_to_save_a_drowning_bitch_-_jazzaj.gallery

Jazzaj fesztivál

Silf_-_praha.gallery

A SILF duó Prágában

60779_4642217062348_99596673_n.gallery

S Olbricht

Csináld magad alapon működő, baráti projektként indult, majd nemzetközi hírű elektronikus zenei kiadóvá nőtte ki magát a Farbwechsel. A Műhelytitkok rovatban Mikolai Martinnal, az egyik alapítóval beszélgettünk arról, hogyan jut el a kazettára felvett kísérleti elektronika egy pécsi albérletből budapesti klubokba és progresszív külföldi zenei blogokra.

A cikk megjelenését a SMartHU kreatív közösképviselet támogatta. A SMart-ot neked találták ki, ha alkotó tevékenységet folytatsz: szolgáltatásainkkal levesszük a válladról az adminisztratív és pénzügyi terheket és segítünk a projektjeid kommunikációjában is! Csatlakozz és gyere el egy ingyenes konzultációra, kövess minket Facebookon!

S.A.: Hogyan kerültél kapcsolatba a zenével?

M.M.: Már egészen korán elindult, olyan 14 éves korom körül, nagyjából úgy, hogy letöltöttem a Reason nevű szoftvert és elkezdtem benne kattintgatni. Gyerekkoromban sokat legóztam, és az elektronikus zene ahhoz nagyon hasonlóan működik, különböző elemeket rakosgatsz egymás mellé, így áll össze egy egésszé. Egy idő után unalmas lett a Reason, egyre komolyabb programokkal próbálkoztam, közben egy darabig kommunikáció szakra jártam, amit teljes vakvágánynak éreztem. Majd egy barátom hívta fel a figyelmemet arra, hogy hamarosan elindul a Pécsi Egyetemen az elektronikus zenei médiaművész szak, és arra gondoltam, hogy miért ne próbáljam meg. A mi osztályunk volt az első évfolyam, így még elég kísérleti jellegű volt a képzés. Kis létszámú csoportban tanultunk zenetörténetet, informatikát, programozást, webtervezést, zeneelméletet, hangszintézist, zeneszerzési ismereteket. A képzés többnyire a kortárs zenére koncentrált. 

S Olbricht ft Carla Under Water - S_tuder (tape1)

S.A.: Az osztályon belül születtek szakmai kapcsolatok? 

M.M.: Igen, főleg a kezdetekben mindenki igyekezett kollaborálni másokkal. Két szaktársammal együtt laktunk egy albérletben, és hát mi mást csinálhattunk volna, trióban zenéltünk. Nem adtunk ki lemezt, nem vettünk fel semmit, és ma már nem sok nyoma van a projektnek, de meghívtak az Ultrahang Fesztiválra és elmentünk turnézni Európába, ahol egy csomó mindenkivel megismerkedtünk. 

Zenét bárhol lehet csinálni, minden elfér egy nagyobb asztalon. Ahogy a rajzoláshoz is csak papír kell meg ceruza, úgy a zenét is el lehet kezdeni teljesen önállóan, autodidakta módon, kísérletezve elsajátítani.

S.A.: Az egyetem után újra Budapestre vezetett az utad, akkor kezdtél el szólóban zenélni?

M.M.: A szóló projektem, ami ma S Olbricht néven fut, már korábban is működött, akkoriban még a saját nevemen, semmi bonyolítás. Még az egyetemre jártam, amikor kitaláltuk, hogy csinálunk egy elektronikus zenei kiadót, Semsei Balázs, Zalkai Bálint, Bánhalmi Erik és én, ez lett a Farbwechsel. Volt egy kész albumom, amit még 2011-ben írtam, amivel aztán nem történt semmi, ezért úgy döntöttünk, legyen ez az első anyag, amit megjelentetünk. 2012-ben adtuk ki az albumot, sokan felfigyeltek rá, népszerű lett, így ismerték meg a munkáimat egyre többen. Mellette Zalkai Bálinttal csináljuk a SILF nevű projektünket, ami lényegében house zene, amit élőben játszunk régi szintetizátorokról.

Egy időben annyi zenét kaptunk, hogy úgy döntöttünk, hogy mostantól csak néhány előadóra fogunk koncentrálni, és külsős zenéket már nem fogadunk. Most már a kiadóval kapcsolatos teendők és a fellépések teljesen kitöltik az életemet.

S.A.: Hogy néz ki egy zenei kiadó működése? 

M.M.: Eleinte csak egy zenei blogot akartunk csinálni, de akkor már Semsei Balázsnak és nekem is különböző kisebb külföldi kiadóknál voltak anyagaink, így eszünkbe jutott, hogy akár magunk is megjelentethetnénk a zenéinket: az első kísérletek kazettán jelentek meg, kissé összetákolva, csináld magad alapon. Az Electronic Beats blogján írtak erről az első kazettáról, így jutott el a híre Stephen Bishophoz, aki a brit Opal Tapes nevű underground elektronikus zenei kiadót csinálja, és aki az év legjobb albumának választotta a lemezt. Ezen felbuzdulva gyűjtöttük magunk köré azokat, akiket izgalmasnak találtunk a magyar elektronikus zenei színtéren, és kiadtuk például Route8 és a 12z zenekar albumait. Egy időben annyi zenét kaptunk, hogy úgy döntöttünk, hogy mostantól csak néhány előadóra fogunk koncentrálni, és külsős zenéket már nem fogadunk. Most már a kiadóval kapcsolatos teendők és a fellépések teljesen kitöltik az életemet, és nem vállalok más, alkalmazott jellegű feladatokat, mert nem szeretném, ha beleszólnának abba, amit csinálok, független szeretnék maradni.

S.A.: Mire van szükség ahhoz, hogy valaki zenét írjon? 

M.M.: Zenét bárhol lehet csinálni, minden elfér egy nagyobb asztalon. Ahogy a rajzoláshoz is csak papír kell meg ceruza, úgy a zenét is el lehet kezdeni teljesen önállóan, autodidakta módon, kísérletezve elsajátítani, ilyen módon sokkal jobban rögzülnek is az ismeretek. Stúdióra csak akkor van szükség, ha valami nagyon speciális dolgot akarsz csinálni. Nekem nincs is olyan sok eszközöm, ha épp bekattan valami, hogy mondjuk kellene egy szintetizátor, akkor kölcsön kérek valakitől. Ez mindig is így volt, a kilencvenes évek elektronikus zenéi is ugyanúgy a nappaliban, vagy a hálószobában készültek, csak épp régebbi technikával. 

S. Olbricht: Rovidk by Gangofducks

S.A.: Hogyan készülsz a fellépésekre?

M.M.: Ha a duónkkal, a SILFfel lépünk fel, akkor összeülünk Bálinttal és próbálunk, van egy alap struktúra amit követünk, és azt keverjük improvizációs elemekkel. 

S.A.: Mire készültök most a Farbwechsel kiadóval? 

M.M.: Szerencsére sok munkánk van a Farbwechsellel, minden hónapra jut egy kiadvány, vagy legalább is előkészítünk egy újabb anyagot. Az a tervünk, hogy nem kazettákat, hanem lemezeket fogunk kiadni, a lemezgyártók azonban jelenleg olyan sok megrendelést kapnak, hogy amit most kidolgozunk, azt legközelebb ősszel tudjuk majd megjelentetni. Nagy segítséget jelentene, ha lenne egy emberünk, aki a promócióval tudna foglalkozni. Itthon nem annyira nehéz eljutni az emberekhez, mert pici az egész közeg, de persze így is sokat kellett foglalkozni a népszerűsítéssel, külföldön viszont csak még egy elektronikus zenei kiadónak tekintenek a sok közül, ezért fontos, hogy hatékony legyen a kommunikáció. Most egy remek csapat állt össze, és azon dolgozunk, hogy egy rendesen működő rendszert építsünk ki, és kövessük azt a kísérleti, különböző stílusokat összefogó irányt amit kijelöltünk az eddig kiadványokkal.

SMarthu
  • Név:
  • SMarthu
Iparág:
kreatív közösképviselet
Weboldal
Leírás:
A cikk megjelenését a SMarthu támogatta. A SMartHu azért jött létre, hogy jól ismerve a kreatív szabadúszók igényeit és problémáit, segítsen azokon. A Smart nemzetközi kezdeményezéssel a hátunk mögött könnyebbé tudjuk tenni a kreatívok mindennapjait, így több idejük marad arra, amihez a legjobban értenek, az alkotásra. Szolgáltatásaink kiszámíthatóbbá és vesződség mentesebbé teszik az alkotói lét adminisztrációs oldalát. Jelentkezz tagságért és kövesd a SMarthu facebook oldalát.

zene, elektronika, média design, smarthu Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317