Logomain

A rókatündér kulisszái mögött

By Soós Andi 2015. június 22. 09:29

szerk at hg dot hu

6r3rns7dx8bxvztpkrne0ol_nbbryd3wgspzj2frank.gallery

Liza lakása Hujber Balázs látványtervező rajzán

0sfsb7dojm5ccisg14f5xfg_vqc0k04jr0zf8njra1i.gallery

Liza háza kívülről

3ex6fzskkqk-b4weuuzxefyurodlogj7vfshhml_ucy.gallery

Kilátás a Mekk Burger gyorsétteremből

Mdhkh6b9lnni5r36nuimmc4txt9jjho_e-p0fawfcik.gallery

Liza szobája

-3rnrnd5bct3de9uztyykk8vcrxbjqkk9f0rfgsr-7y.gallery

Henrik lakása

Isfqghjgcc6npzvd4kjgbefkgg3770asaqey1xfse_8.gallery

Mekk Burger gyorsétterem

Sithy08t9lbmtra-vptc_ogmf_y1suxml8bpsb3izpm.gallery

Márta néni szobája

A Liza, a rókatündér az utóbbi idők egyik legsikeresebb magyar filmje, ami fantáziadús, izgalmas látványvilágának is köszönhető. Hujber Balázzsal, a film látványtervezőjével beszélgettünk.

A Liza, a rókatündér egy elvarázsolt ápolónő, Liza groteszk története: a lány a szerelmet keresi Csudapesten, a képzeletbeli, hetvenes évekbeli kapitalista Magyarország fővárosában. Lehetséges hódolói azonban mind áldozattá válnak, ahogy Liza közelébe kerülnek, a különös esetek pedig felkeltik a rendőrség figyelmét is. Ujj Mészáros Károly filmjét a közönség és a szakma egyaránt elismerte, legutóbb a Madridban megrendezett Nocturna Fantasztikus Filmek Fesztiválján nyerte el az összes díjat, előtte pedig Brüsszelben, Portóban és Amszterdamban is rangos díjakkal tüntették ki. A film újszerű, fantáziadús látványvilága végig leköti a figyelmet: Hujber Balázs a Liza látványtervezője mesélt a kulisszatitkokról!

S.A.: A filmet nagy várakozás előzte meg a viszonylag hosszú előkészítési folyamatok miatt, te mikor kapcsolódtál be a munkába?

H.B.: Egy magyar film előkészítése jó esetben 6-8 hét, de ennyi idő alatt nem tudod összerakni a mozit. Ujj Mészáros Károllyal már jó egy-másfél évvel a forgatás előtt elkezdtünk beszélgetni a filmről, ez még nem volt egy intenzív munka, csak ötleteltünk, nagyjából kitaláltuk a fő helyszíneket, a lakást, a látványvilágot. Nem sokkal később már skicceket készítettem a lakás alaprajzáról. Ideális esetben minden filmnek így kellene készülnie, egy ilyen hosszú előkészítési fázist azonban a produkciók többsége nem tud finanszírozni. Egyébként korábban már reklámokban dolgoztunk együtt Károllyal, illetve a Gumiember című kisfilmjének látványát terveztem.

S.A.: Hogyan indult a tervezés?

H.B.: Elolvastam a forgatókönyv első változatát, ami aztán a későbbiekben elég sokat változott, de az már viszonylag korán megfogalmazódott, hogy a történet helyszíne egy alternatív Budapest, a hetvenes évek kapitalista Magyarországának fővárosa, azaz Csudapest lesz. Károlynak határozott elképzelései voltak, látványban tehát adott volt a korszak, a hangulat és egy vizuális irány, amely már kiadta a körvonalakat.

Budapest a külföldi filmesek számára is egy kincsesbánya, és amennyi film készül mostanában itt, mondhatjuk, hogy jó alaposan körbe forgatták már a várost, nehéz olyan képeket mutatni, amire azt mondod, ezt még nem láttam.

S.A.: Milyen a viszonyod Budapesttel, tetszett a kihívás, hogy más kontextusban képzeld a várost?

H.B.: Nagyon szeretem Budapestet, rengeteg arca van, és most is beugrott millió helyszín, amit kedvelek. Persze azért lássuk be, hogy Budapest a külföldi filmesek számára is egy kincsesbánya, és amennyi film készül mostanában itt, mondhatjuk, hogy jó alaposan körbe forgatták már a várost, nehéz olyan képeket mutatni, amire azt mondod, ezt még nem láttam. Liza háza a Mátyás téren például már egy olyan 15-20 éves szerelmem, és most pont kapóra jött: az előtte lévő park, a kilátás, a ház erkélyei, az ablakkiosztása mind passzoltak ahhoz ahogyan elképzeltük azt a nagypolgári lakást, amelyben a film nagy része játszódik. A házban egyébként nem forgattunk, csak kívülről filmeztük, illetve a kilátást vettük fel itt, az Ybl palotában épült fel a lépcsőház a többi jelenet pedig filmstúdióban készült, itt már csak a lakás dimenzióit kellett az eredeti házhoz igazítani.

S.A.: Az Erzsébet tér az egyik fontos helyszíne a filmnek, itt található ugyanis Liza kedvenc gyorsétterme is.

H.B.: Sokféle éttermet megnéztünk, köztük például a legendás Pajtás éttermet is, olyan helyszínt kerestük, ami egy nagy, nyitott belső térrel rendelkezik, kicsit modern, de tükrözi a hetvenes évek hangulatát. Hosszas keresgélés után kinéztük az Erzsébet téren álló, egykori buszpályaudvar épületét: a környező házak illetek a korhoz, az autóforgalmat azonban egy fallal kellett eltakarni, és később az utómunka során is el kellett tüntetni jó néhány apró részletet.

Ha valami nagyon nem ment, azt elengedtük, így a fantázia és az anyagi lehetőségek harmóniába kerültek egymással. 

S.A.: A berendezés is a te feladatod volt? Mennyire kellett képbe kerülnöd a hetvenes évek tárgykultúrájával?

H.B.: Igen, de remek berendező csapattal voltam körülvéve. A rendező egy csomó mindent nagyon pontosan kitalált, az egyes nézőpontoktól kezdve a zenén át az is a fejében volt, hogy a díszletben melyik tárgy hol helyezkedjen el. Ennek köszönhetően az alaprajz gyorsan összeállt, és utána elkezdődött a bútorok kiválogatása: egy jobb időket látott, polgári enteriőr kialakítására törekedtünk. Azokat a bútorokat, amelyek akkor itthon használatosak voltak, nagyjából ismertem, ezt kellett egy kicsit magasabbra pozicionálni, hogy ne a tipikus hetvenes évekbeli berendezési tárgyak köszönjenek vissza, amelyeket akár a gyerekkorukból is ismerhetnek a nézők. Nehéz volt ellenállni annak, hogy egy retró giccs világba csússzon el a látványvilág, ezt úgy oldottuk meg, hogy a belső terekben egy visszafogott barnás tónus dominált, és kerültük a nagyon színes tárgyakat, míg a külső helyszíneken élénkebb színeket is használtunk, és ezt a játékot vittük végig a filmen.

S.A.: Mennyire engedhetted el a fantáziádat?

H.B.: Szerencsés helyzetben voltam, mert pont elegendő pénz állt rendelkezésre a díszletekre és a berendezésére, Major István producernek és a Filmteam-nek köszönhetően, és bár könnyen el lehetett volna szállni a képzeletbeli Budapest megjelenítésével, mégis sikerült a kereteken belül maradni. Az ember mindig nagyobbat álmodik a lehetőségeihez képest, ez fontos is, de ebben a filmben ez nem járt nagy lemondásokkal, nem kellett annyi kompromisszumot kötni, ha valami nagyon nem ment, azt elengedtük, így a fantázia és az anyagi lehetőségek harmóniába kerültek egymással. 

A cikk megjelenését a SMarthu kreatív közösképviselet támogatta. A SMart-ot neked találták ki, ha alkotó tevékenységet folytatsz: szolgáltatásainkkal levesszük a válladról az adminisztratív és pénzügyi terheket és segítünk a projektjeid kommunikációjában is! Csatlakozz és gyere el egy ingyenes konzultációra, további hasznos információkért pedig a szabadúszással kapcsolatban kövess minket Facebookon!

film, látványterv, díszlettervezés, smarthu Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317