Logomain

A fogyasztás olyan, mint a kábítószer

By Ongrádi Melinda 2015. március 31. 11:12

szerk at hg dot hu

Tomszaky_1.gallery

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Tomszaky_2.gallery

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Tomszaky_3.gallery

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Tomszaky_4.gallery

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

11073353_10155414468800714_8137942045309106966_n.gallery

Lámpa a TerraCycle New Jersey-i irodájában

Kép © TerraCycle

Cm_climate.gallery

CLIMATE - CreativeMornings Budapest

Kép © CreativeMornings Budapest

Üzleti siker és a környezet iránti elkötelezettség egyszerre: a TerraCycle alapítója, Tom Szaky személyesen mesélt nekünk arról, hogyan kell startupból globális céget építeni.

Húszévesen alapította meg a céget, a mára a világ leggyorsabban fejlődő zöld vállalatává vált TerraCycle-t, amely több mint száz nagy márkával együttműködve és civil segítőket bevonva a világ 23 országában, 9000 telephelyen gyűjti be a nehezen feldolgozható hulladékot és hasznosítja újra. Elmaradhatatlan baseballsapkájával egyetemben Tom Szaky volt a CLIMATE mottóval megrendezett márciusi CreativeMornings Budapest vendége, aki előadása után hihetetlenül készségesen állta a kérdezők ostromát, majd nekünk is részletesen elmagyarázta, hogyan vezet kudarchegyeken át út a sikerhez, és hogyan juthatunk el egy innovatív ötlettől a világcégig.

A közönség soraiból érkező utolsó kérdésre válaszolva is említetted, hogy mi magyarok különösen lelkesen kapcsolódunk be a különféle visszagyűjtési akciókba. Talán ennek az is az oka, hogy nálunk a fogyasztói társadalom még viszonylag újabb „vívmány”, szemben mondjuk egy tőlünk nyugatabbra fekvő európai országgal vagy az Egyesült Államokkal. Hogyan lehet utóbbiak polgárait motiválni, hogy bekapcsolódjanak a kezdeményezésbe?
Tom Szaky: Az emberek mindenhol fogyasztani akarnak, legfeljebb mások a lehetőségeik: lehet, hogy kevesebbet tudnak, de az akarat mindenhol ugyanaz. Itt is nagy házat, kocsit akarnak az emberek, és Afrikában is… Így alapvetően ugyanaz a probléma, és az arra adott válasz is. Csak annyiból más a helyzet a gazdagabb országokban, hogy ott egyszerűbben befut a cégünk, mert több lehetőség van partneri együttműködésekre és könnyebb befektetőket találni, szóval ott egy kicsit egyszerűbb dolgunk van. Egy olyan országban, mint Magyarország, ahol a kapitalizmus viszonylag újabb, még nagyobb a jelentősége annak, hogy elgondolkozzunk azon, mi is igazán fontos – és mi is olyan munkatársakat igyekszünk keresni, akiknek fontos, hogy olyan cégnek dolgozzanak, amelynek van küldetése, ne csak az legyen a céljuk, hogy fizetést kapjanak.

Csak a környezet iránti elkötelezettség tipikusan nem elég.

Akkor igazából a felelősségtudat a fő motiváció, ami miatt ennyien csatlakoznak a TerraCycle-höz?
Tom Szaky: Igen, hogy mi is a titka annak, hogy szeretnek velünk együtt dolgozni? Az első mozgatórugó a környezet iránti elkötelezettség, de ez nem elég. Meg kell mutatnunk, hogy ha mondjuk te egy cég vagy, és veszel tőlünk egy „Nulla Szemét” programot, az hogyan segít neked? Lehet, hogy az alkalmazottak elkötelezettebbé válnak a cég iránt, vagy a fogyasztó jobban szereti majd a termékeidet – csak a környezet iránti elkötelezettség tipikusan nem elég.  Ez egyébként nagyon nehéz! Én szeretném, ha pusztán a környezettudatosság elég motiváció lenne, de nem elég.   

Végső soron akkor minden a pénzről szól…
Tom Szaky: Igen, minden. Ha valamiben nincs üzleti siker, akkor nem ér semmit. Nekünk mindig azt kell megmutatnunk a cégnek, hogy ha belevág egy ilyen feldolgozási projektbe, akkor az hogyan csinál neki több pénzt. Nekem ez nem tetszik, de így működik a világ, így kell nekünk is gondolkozni.

Nem baj, ha valahol probléma van – a baj az, ha nem vágunk bele, és nem tanulunk a problémából!

Sokan valószínűleg azért sem mernek vállalkozni, céget elindítani, mert nincsenek tisztában a technikai részével a dolognak, nem tudják, hogyan kell egy céget felépíteni. Te ráadásul nagyon fiatalon is vágtál bele, hogyan birkóztál meg a dolognak ezzel a részével?
Tom Szaky: Igen... én se tudtam, hogy kell ezt csinálni. Én azt tanácsolom, hogy ha van egy ötletünk, ne gondolkozzunk túl sokat, hanem kezdjük el! Olyasmi, mint ha mondjuk írók lennénk: ha van egy könyvötletünk, ne agyaljunk rajta túl sokat, kezdjük el írni! Miért jó ez? Mert így nagyon gyorsan megtanuljuk, mi működik és mi nem, hiszen csináljuk. Ha akarunk építeni egy széket, kezdjük el! Így fogjuk látni, mi nem működik, és változtatunk. Ha van egy ötletünk egy vállalkozáshoz, az nem lesz egy tökéletes ötlet – csak kiindulás, kezdőpont. El kell kezdeni, próbálkozni kell, és ha nem működik, az gyorsan kiderül, és akkor változtatni kell. Ez azért fontos, mert elengedhetetlen, hogy elfogadóan viszonyuljunk a hibákhoz, ugyanis azokból hihetetlenül sokat tudunk tanulni – és ez a sikerhez vezető út! A hasonlat is úgy szól: „A sikert egy hibákból álló hegyre építjük”. Nem baj, ha valahol probléma van – a baj az, ha nem vágunk bele, és nem tanulunk a problémából! Akkor nem érünk el semmit. Ez a legnagyobb titok. Most pedig egy olyan világban élünk, hogy ha csinálunk egy céget, akkor ne csak Magyarországban gondolkodjunk, hanem globális szinten – ez most nagyon egyszerű, 10-20 éve még nem volt az.

Ha egy nagy céget szeretnénk felépíteni, akkor egy fontos problémára adjunk választ, és az másféle válasz legyen, mint mindenki másé.

Mi volt a legnagyobb kudarc, amiből a legtöbbet tanultál?
Tom Szaky: Ez nehéz kérdés, hiszen kudarc mindig előfordul, tegnap is volt, vagy egy hete vagy egy éve is… Egy jó példa talán, amiről pont tegnap gondolkoztam, hogy amikor elindítottuk a céget, mindent mi akartunk csinálni: mi akartuk varrni a táskákat, tölteni a palackokat… Volt 300 gyári alkalmazottunk, és nagyon nehéz volt olcsón előállítani a termékeket. Ezt öt évig csináltuk, és sokmillió dollárt elpazaroltunk. Azt tanultuk meg, hogy ha egy nagy céget szeretnénk felépíteni, akkor egy fontos problémára adjunk választ, és az másféle válasz legyen, mint mindenki másé. Így nincs versenytárs, nincs konkurencia, és sok lehetőségünk, nagy piacunk lesz. Ha pedig megvan ez az ötlet, úgy kell gondolkozni, hogy amit csak te tudsz csinálni, azt te csináld, amit meg valaki más tud, azt más csinálja: amit lehet, szervezzünk ki! Csak ha senki más nem tud elvégezni egy adott feladatot, akkor vegyük meg a gépet és csináljuk mi. De fontos, hogy a lehető legkevesebb dolgot csináljuk. Amikor nekünk mondjuk 5 millió dollár bevételünk volt, volt 300-400 alkalmazottunk. Most a bevételünk 25 millió, és 150 alkalmazottunk van! Ez a módszer segíteni fog gyorsan nőni, mert így egyszerűbb tanulni: ha nem fektettünk túl sokat egy ötletbe, akkor nagyon rugalmas az egész, egyszerűbb változtatni.

Ezek szerint a globális sikernek is ez a titka?
Tom Szaky: Igen, nagyon rugalmas a rendszer, mert minden ország más. Japánban például, ahol kilenc hónapja nyitottunk meg egy irodát, a logisztikát, a feldolgozást egy japán cég végzi. Mi megtanítottuk nekik, hogy kell csinálni, és ők vették meg a gépet, ők dolgozzák fel a kozmetikai hulladékot és néhány további hulladékféleséget. Az egész japán cégben most öt alkalmazott van, és nagyon szépen működik, mert ők csak azt a részét csinálják a dolgoknak, amihez csak mi értünk és senki más, vagy nincs más cég, aki jó áron megcsinálja. Ez nagyon fontos! Nagyon gyakori, hogy túl sokat akar vállalni egy cég: mintha egy étterem nemcsak főzni akarna, hanem termeszteni is az alapanyagot. Sok kicsi cég hajlamos erre, hogy mindent ők szeretnének csinálni, itt Magyarországon, de a világon is! Így pedig nagyon nehéz nagy céget építeni: persze nem mindenkinek fontos, hogy nagy cég legyen, de ha ez a cél, akkor így kell gondolkozni. Persze nem azt akarom mondani, hogy csak a nagy cég jó cég, a kicsik is fontosak, hiszen nem akarunk olyan világban élni, ahol csak multicégek vannak…

Nagyon sok mindent csinálsz, blogot írsz, könyved is megjelent… Hogyan tudod menedzselni az idődet? Ezt meg kellett tanulnod?
Tom Szaky: Meg kellett! Ezt úgy lehet csinálni, hogy sok jó munkatárs segít… Ezért vannak az alkalmazottak, és ha találsz jó alkalmazottat, akkor nagyon jól ki lehet adni nekik a munkát és akkor nagyon keveset kell neked magadnak csinálnod. Sokat dolgozom egész nap, tárgyalásokra megyek például, de a hétvége és az este az enyém. Ez akkor működik, ha sok segítőt találsz, fontos, hogy legyen egy jó csapat. Egy jó példa: a feleségem ékszerkészítő, nagyon jól megy neki, de ő mindent szeret maga csinálni. Ő készíti és ő is adja el az ékszereket. Így nem tud egy bizonyos határon túl növekedni, mert nincs elég ideje egy nap; nagyon népszerűek az ékszerei, de nem tud annyit készíteni, mint a kereslet. Én mindig javaslom neki, hogy vegyen fel olyan embert, aki összeállítja a darabokat, vagy eladja azokat. Neki ez nagyon nehéz, de ha meg tudja oldani, és meg fogja oldani, akkor tud majd nagyra növekedni a vállalkozása.

Említetted, hogy minden hulladékot fel lehet dolgozni. Volt olyan, amivel mégsem tudtatok mit kezdeni?
Tom Szaky: Olyan volt, aminek a feldolgozása túl drága lett volna. Itt Magyarországon is sok céggel beszéltünk, és sokan azt mondták, hogy a program túl drága. Azon kell dolgoznunk, hogyan lehet olcsóbbra kihozni, hogy megérje a cégnek azt kifizetni. Egy jó példa a használt pelenka: a tudományos munkát megcsináltuk és szépen fel tudjuk azokat dolgozni – a gyűjtés és a feldolgozás azonban majdnem ugyanannyiba kerül, mint az új pelenka készítése. Így még nem tudtuk eladni egy nagy pelenkacégnek se a programot. Ezért most azon dolgozunk, hogyan lehet úgy begyűjteni vagy feldolgozni, hogy elég olcsó legyen és egy cég kifizesse. Vagy a női higiéniai termékek: ott egy kicsit más a probléma, mert tudjuk, hogy kell gyűjteni és feldolgozni, az ára nem vészes, de ott meg azon dolgozunk, hogy pontosan hogyan gyűjtsék a nők? Hogy lehet egyszerűbb a begyűjtés? Sokan nem biztos, hogy csak úgy elküldenék nekünk ezeket… Úgyhogy itt valószínűleg nem egyéni gyűjtést fogunk csinálni belőle, hanem a nyilvános vécéket bevonva.

Te látsz arra esélyt, hogy még vissza lehet fordítni a klímaváltozást?
Tom Szaky: Ami az én személyes hitvallásom, amit szeretnék, hogy megtörténjen, az az, hogy meg lehessen állítani, ezért is beszélek róla. Amit ugyanakkor valószínűnek tartok, ami szerintem történni fog: nem hiszem, hogy így lesz. Amit gondolok, hogy még nagyobb nyomást jelentenek majd a környezeti problémák, még több hurrikán és árvíz lesz, még szélsőségesebbé válik a klíma… Ez pedig sok áldozatot fog követelni. El fognak fogyni a nyersanyagok vagy sokkal drágábba lesznek, és az emberiség így fog majd felébredni. Ez nem túl pozitív forgatókönyv, de szerintem az emberiség saját magán nem fog változtatni. Ez ahhoz hasonlítható, mint hogy ha valaki kábítószert fogyaszt, nem fog változtatni, miért változtatna? De mondjuk ha már 20 éve használja, lehet, hogy egyszer belenéz a tükörbe, és amikor látja, hogy milyenné vált emiatt, annak hatására változtat. A fogyasztás is olyan, mint a kábítószer: nagyon jó érzés! Van olyan, hogy vásárlásterápia: aki depressziós, jobban tudja érezni tőle magát. De közben nem látjuk, hogy „nézünk ki”: ki az, aki látott már szemétlerakót? Egyáltalán nem jellemző, egy átlagember nem járt szeméttelepen, vagy nem látta a műanyag szemétszigeteket a tengerben. Ha pedig nem látod, nem érzed a problémát, akkor minek változtatni? Azt gondolom, hogy akkor fog változtatni az emberiség, ha jobban látja a problémákat és saját bőrén tapasztalja, hogy mi történik – ez nem egy túl pozitív forgatókönyv.  De én azért próbálok beszélni erről az embereknek, mert szerintem jobb lenne, ha még időben felébrednénk, mielőtt az összes probléma beköszönne  – de nem egyszerű.

Ha szeretnétek még több gondolatot olvasni Tom Szakytól, kövessétek a blogját ITT és ITT.

A fotókat Lutz Dóra készítette.

SMarthu
  • Név:
  • SMarthu
Iparág:
kreatív közösképviselet
Weboldal
Leírás:
A cikk megjelenését a SMarthu támogatta. A SMartHu azért jött létre, hogy jól ismerve a kreatív szabadúszók igényeit és problémáit, segítsen azokon. A Smart nemzetközi kezdeményezéssel a hátunk mögött könnyebbé tudjuk tenni a kreatívok mindennapjait, így több idejük marad arra, amihez a legjobban értenek, az alkotásra. Szolgáltatásaink kiszámíthatóbbá és vesződség mentesebbé teszik az alkotói lét adminisztrációs oldalát. Jelentkezz tagságért és kövesd a SMarthu facebook oldalát.

klíma, fenntarthatóság, város, startup, tom szaky, terracycle, creativemornings budapest, climate Icon_print

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Tom Szaky a CreativeMornings Budapesten

Kép © Lutz Dóra

Lámpa a TerraCycle New Jersey-i irodájában

Kép © TerraCycle

CLIMATE - CreativeMornings Budapest

Kép © CreativeMornings Budapest

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317