Logomain

Napi szokások és mindennapi rituálék – amiket nem tudtál híres művészekről

By Huszár Judit 2014. április 7. 09:23

szerk at hg dot hu

Lehet-e párhuzamot vonni, esetleg mintát felfedezni a kreatívok szokásaiban, rutinjaiban, hétköznapjaiban?

Receptben, amely megmondja, hogy hogyan kell élni ahhoz, hogy a következő Pulitzer-díjas legyek, nem bíztam, de abban igen, hogy érdekes dolgokat fogok találni. Nem is csalódtam.

8288609118_a28c21998e_o.gallery

A múlt heti nyuszis cikken felbuzdulva gondolkodni és kutakodni kezdtem, hogy létezik-e olyan valami, amit úgy hívunk: kreatív életforma.
Egy kiváló könyv nyújtott segítséget abban, hogyan álljak neki a dolognak.
A téma az utóbbi időben elég divatos, sok helyen találkozhattunk például azzal, hogy sikeres vállalkozók mikor kelnek, vagy hogyan osztják be a munkanapjukat.
A cikk és könyv, amely inspirált, inkább a művészvilággal foglalkozik, olyanokkal, mint Faulkner vagy Balzac, de szabadúszók esetében talán ez is izgalmas lehet.
Sokan állítják sikeres kreatívak és művészek közül, hogy szükségük van egy rendszerre, kapaszkodóra, ami megkönnyíti a hétköznapokat, egyfajta autópilóta üzemmódra. Sokan azért tartják ezt jónak, mert a napi megoldandó problémákon így egyszerűen nem kell agyalni és több idő marad cselekedni, produktívan gondolkodni és nem utolsó sorban alkotni.
A szokásokat nyilván sok felől vizsgálhatjuk, nézzünk meg néhány fő pontot, mint az alvás és az étkezés.

Éjszakai baglyok vs. Pacsirták

Vajon a nappal együtt kelés vagy az éjszaka hordozza-e az igazi inspirációt?
Többek között Murakami Haruki is esküszik rá, hogy korán kelni jó. Állítólag hajnal 4kor kel és onnantól kezdve 4-6 órát dolgozik.
Sokan azért választják a hajnalt, mert egyrészt csöndes, még szinte senki sincs ébren, nincsenek zavaró telefonok, elintéznivalók.

Néhány művész, például Edna O'Brien azzal is magyarázza a hajnalokban lévő „varázst”, hogy még közel van az alvás öntudatlanságához, de már félig éber és ez a még álmos, félig csukott szemű állapot számára tökéletes az elmélyült íráshoz. Az egyik indoka rá, hogy szerinte ilyenkor még fizikailag is képtelen zavaró dolgokkal foglalkozni, mint egyébként, a nap többi szakában.

Frank Lloyd Writeról, a világhírű építészről nem tudta például senki, hogy mikor tervezi az épületeit, mert egész nap találkozókon vett részt, telefonált, a diákjaival foglalkozott. Mikor tervezett akkor? Általában reggel 4 és 7 óra között, amikor senki nem zavarta az elmélyülésben.

Az „ellentábor” is számos neves képviselőt tud felmutatni

Az éjszakai baglyok közé tartozott Kafka például, aki este 10-11 magasságában kezdett el írni, és akár folytatta hajnal 3-ig. 
Talán mondani sem kell, hogy Henry de Toulouse Lautrec is ezt a csoportot erősítette. Vázlatait az esti kabarékban, nyilvános házakban készítette.
Az éjszakai dolgozásban leli örömét Bob Dylan is, ami mögött szintén valami olyasmi állhat, mint a kora reggel mögött. Kevés zavaró tényező, csönd, némi egyedül lét.
Mindenkinek más és más a biológiai órája, így nem lehet valakit notórius halogatónak tartani, ha éjjelente dolgozik.

Kávé

Balzacról mindenki tudja, hogy napi 50 csésze kávét is megivott, ha írt. De mi lehet a mágia a feketében, ami összeköti szokások szempontjából Beethovent és Proustot?
A kávé bizonyítottan segít a fókuszálásban, elijeszti az álmosságot és lendületet ad.
Paul Erdős matematikus mondta : „a matematikus olyan gép, ami a kávét teorémává változtatja”.

David Lynch legtöbb ötletét egy Bob' Big Boy nevű helyen írta szalvétákra, délutánonként, mikor megivott egy nagy adag csokis shaket jó sok cukorral és néha akár 6-7 kávéval. Kirgegaardnak saját kis rituáléja volt a kávéivásra: egy óriási adag cukrot öntött a csészéjébe, rá pedig egy jó nagy adag fekete kávét, amiben a fehér kis piramis feloldódott.

A tea legalább ilyen népszerűségnek örvend. Morissey napja nem indul nélküle, de John Adams amerikai zeneszerző is konstans zöld teázik stúdiómunkálatok közben.

Ételek - vagy azok hiánya

Döbbenettel olvastam, hogy sok művész nagyon keveset és rettenetesen rosszul étkezett. Proust házvezetőnője írta, hogy a művésznek elég volt 1-2 croissant és rengeteg cigaretta egy napra, melyeket néha azzal egyenlített ki, hogy óriásiakat evett különböző alkalmakkor.
Gustav Mahler bár nem hagyott ki étkezéseket, hangsúlyozta, hogy csak a nagyon megfőzött, könnyű, alig fűszerezett ételeket szereti.
Ingmar Bergmann pedig mindig ugyanazt ette, valamiféle zsíros tejszín-szerűt eperdzsemmel és cukorral.
Marina Abramovic pedig az Artist is Present című performansza közben csak rizst és lencsét evett, mindenféle fűszerezés és só nélkül.

Amiért szinte mindenki oda van - hatalmas séták

Úgy tűnik, a sétálás nem csak a testet, a szellemet is frissíti. Csajkovszkij naponta két 45 perces sétát is tett, Moszkvától 50 kilométerre fekvő birtokán.
Egyet reggel, ébredés után, a másikat ebéd után. Beethoven és Mahler is megszállott sétálók voltak, akik az ilyenkor születő gondolataikat le is jegyzetelték.

A legérdekesebb talán mégis Erik Satie francia zeneszerző volt, aki volt, hogy naponta többször is megtette a 9 kilométeres utat a lakóhelye és a Montmarte között. A zenéjét gyakran jellemzik a monotonitásra írt variációk, amit talán abban is lehet keresni, hogy mindig ugyanazon az útvonalon haladt.
Nem lehet tehát könnyen állítani, hogy a művészek, kreatívok így vagy úgy élnek, de sok közös pontot lehet felfedezni. A szokások, napirendek, úgy tűnik tényleg képesek mederbe terelni a kreativitást. Ha még többre lennél kíváncsi, olvasd el Mason Curry könyvét, a How Artists Works-öt.

Az inspiráló cikkeket a SZIKRA //Creative Collaboration// szolgáltatja nektek

művészet, festő, szikra, inspiráció, szikra creative collaboration, rituálék, szokások, zeneszerző, író Icon_print

Kávéfolt és jegyzetfüzet- ez elmaradhatatlan

Forrás: flickr, jeremiah.endrick

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317