Logomain

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

By Tóth Katalin 2014. február 13. 12:17

szerk at hg dot hu

7_portr%c3%a9_ulrich.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

01.1_ulrich_diploma_konyv.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

01.2_ulrich_diploma_konyv.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

01.3_ulrich_diploma_konyv.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

01.4_ulrich_diploma_konyv.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

01.5_ulrich_diploma_konyv.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

01.6_ulrich_diploma_plakat.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - plakát

01.7_ulrich_diploma_kiadvany.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - kiadvány

01.8_ulrich_diploma_kiadvany.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - kiadvány

01.9_ulrich_diploma_kiadvany.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - kiadvány

02.1_ulrich_let_letters_lead.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

02.2_ulrich_let_letters_lead.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

02.3_ulrich_let_letters_lead.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

02.4_let_letters_lead.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

03.1_ulrich_szitanapt%c3%a1r_2013.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Szitanyomtatott naptár-poszter

04.1_ulrich_nok_a_grafik%c3%a1ban_aiga_infografika.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Nők a grafikában - AIGA infografika

04.2_ulrich_nok_a_grafik%c3%a1ban_aiga_infografika.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Nők a grafikában - AIGA infografika

04.3_ulrich_nok_a_grafik%c3%a1ban_aiga_infografika.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Nők a grafikában - AIGA infografika

05.1_ulrich_nyomtat%c3%a1smentes_n%c3%a9vjegyk%c3%a1rtya.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

05.2_ulrich_nyomtat%c3%a1smentes_n%c3%a9vjegyk%c3%a1rtya.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

05.3_ulrich_nyomtat%c3%a1smentes_n%c3%a9vjegyk%c3%a1rtya.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

05.3_ulrich_nyomtat%c3%a1smentes_n%c3%a9vjegyk%c3%a1rtya.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

06.1_ulrich_mome12.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

06.2_ulrich_mome12.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

06.3_ulrich__mome12.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

06.4_ulrich_mome12.gallery

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

E heti főszereplőnk a betűk, szavak, szövegek szerelmese, és különös érzékenységgel nyúl a papírhoz, legyen az könyv, plakát vagy akár névjegykártya formátumú.

Ulrich Sára 2013-ban diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervezőgrafika mesterszakán, diplomamunkáját pedig 4 ország (Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia) legjobb 40 diplomaprojektje közé válogatták, amelyekből épp a múlt héten nyílt kiállítás a Cieszyni várban.

Ugyan konkrétan grafikusok nincsenek a családjában, vizuális beállítottságot követelő szakmákban sosem volt hiány a környezetében: édesapja és nagyapja építészek, dédnagyapja festő volt, édesanyja pedig porcelántervezést tanult és tanított – többek közt a MOMÉ-n. Gyerekkorában a család ahelyett, hogy legörbült szájjal figyelte volna, ahogy összefirkál mindent, és kiskori mestermunkákra 'pazarolja' a drágábbnál drágább eszközöket, inkább gondosan előkészítették ezeket neki.

A művészeti pálya mégsem volt a kezdetektől olyan magától értetődő, mint gondolnánk: „A Budai Rajziskola számtalan óráján és kurzusán vettem részt – mind csak kikapcsolódásként, mert a döntés, hogy művészeti pályára szánom magam, csak később született meg.  A vizuális nevelés sosem volt kötelezettség, hanem csak egy lehetőség, természetes része a mindennapoknak. A szüleim rettenetesen vigyáztak, nehogy a művészeti pályára kényszerítsenek – talán ez a legjobb módja annak, hogy biztosan ott kössön ki az ember. Ezért amikor végre döntöttem, a döntésem száz százalékban az enyém lehetett.”

„A szüleim rettenetesen vigyáztak, nehogy a művészeti pályára kényszerítsenek – talán ez a legjobb módja annak, hogy biztosan ott kössön ki az ember.”

„Az egyetemen aztán leginkább azt tanultam meg, hogy hogyan lehet minden helyzetből épülni, hogyan lehet kihasználni az indirekt tanulási lehetőségeket. Általában a puszta hangulatokból, jelenségekből az emberek jelenlétéből töltekeztem – ezek lassabban, de mélyebben formáltak.”

Sára 2012 tavaszán egy félévet Bécsben töltött, az Universität für Angewandte Kunst képgrafika szakán: „Bécsbe úgy kerültem, hogy korábban semmit nem tanultam a hagyományos nyomtatási technikákról, ezért óriási sikerélmény volt, hogy mégis ki tudtam használni ezt a félévet. A bécsi képgrafika szak szellemisége gyökeresen eltér a MOMÉ-n tapasztaltakról: bár technikailag támogattak a tanárok, a projektekbe semmilyen módon nem avatkoztak bele, külső kontroll nem volt, így végig a magam útját kellett járnom. A teljes szabadság sokkal nagyobb próbatételnek bizonyult, mint bármilyen korábbi feladat, ezért sokat foglalkoztam vele, hogy a saját magam szabályrendszerét felállítsam, és a technikákhoz ne mint képzőművész, hanem mint tervező viszonyuljak.”

„Általában akkor találom a leginkább késznek egy-egy munkám eredményét, ha nem csak egyetlen technika sajátosságainak a korlátai határozzák meg.”

Más szempontból is jelentősek voltak az itt szerzett tapasztalatok: „Bécsben a képgrafikák elkészítésekor sokat dolgoztam „anti-digitálisan”, aminek nagyon megnyugtató, meditatív hatása volt. Azóta is szeretettel térek vissza ezekre a technikákra. Ugyanakkor határozottan élvezem a géppel készített munkák szabadságát vagy az egyetlen laptoppal dolgozás nomádságát is.”

Ugyan Sára tavaly már lediplomázott a MOME tervezőgrafika szakán, a tanár szakot idén fogja elvégezni. „Ez érdekes új nézőpontot jelent a grafikus szemem számára, hiszen a saját tudásomat más struktúrákban is fel kell építenem, és legfőképpen sürgősen sok-sok gyakorlati tudást kell felhalmoznom. Most a Budai Rajziskola grafikus szakképzésében vagyok tanárgyakornok, ami azért hihetetlenül jó feladat, mert nekem kell a legtöbbet tanulnom. Szeretném a két hivatást szépen összefésülni az életemben, és úgy kialakítani a kettő nagyon különböző pályát, hogy ne gyengítse egymást, hanem kiegészítse.”

Diploma 2013

Mesterszakos diplomamunkája egy tipográfiai kísérletezés volt, melynek kiindulópontja egy olasz szerző, Italo Calvino regénye. „A Ha egy téli éjszakán egy utazó önmagát elemző, megkérdőjelező könyv a könyvolvasásról, történet a történetről. Az irodalmi eredeti mű és a befogadó között a papír hozza létre a hidat; ezért én a hagyományos könyvtest eszköztárát kihasználva a nyomtatott médium szerepét hangsúlyoztam egy digitális korban. A papírra nyomtatott szöveg hatását tépések, hajtások, elforgatások, áttetszések egészítik ki.”

„Az egyetemi felvételi idején a szöveg és a narratíva illusztrálása érdekelt, erre vártam leginkább választ a grafikus szakmától. Végül a hosszú vargabetűkön és izgalmas egyéb ösvényeken végül pont ide jutottam vissza, mikor a diplomamunkám fókuszát megtaláltam. Nagyon izgalmas felfedezés volt, mikor rátaláltam a szövegek világára, itt alakult ki bennem a tipográfia szeretete is. Elkezdtem kutatni, kísérletezni ebben a témában, így maga a diplomamunka személyes küldetésem lett, inkább belső küzdelem volt, mint csak egy vizuális probléma, amit meg kell valahogy oldanom.”

Balla Dóra volt a témavezetőm, aki sokat segített a témám gondolati kibontásában is. A könyvtervezéssel, szöveggel és tipográfiával való kísérletezés rendkívül felszabadító volt, ugyanakkor igyekeztem nem elveszteni a lábam alól a talajt, és a kísérleti felszín alatt megtartani a könyvtervezés klasszikus szabályait, melyben a konzulensem, Maczó Péter segített. Hihetetlenül izgalmas szellemi játék volt ennek a kettősségnek a kialakítása.”

„Az irodalmi eredeti mű és a befogadó között a papír hozza létre a hidat; ezért én a hagyományos könyvtest eszköztárát kihasználva a nyomtatott médium szerepét hangsúlyoztam egy digitális korban.”

„A diplomamunkám az olvasás témáját dolgozza fel a tipográfia több szintjén. Olvasható szövegként könyv formájában, majd a vizuális elemek hatásának növelésével az észrevétlen tipográfiai részletektől eljut a képként szemlélhető megoldásokig; a szöveg-értelmezés, az olvasási szokások és a szöveg-kép viszonyának kérdésével foglalkozik. A betű vizuális megjelenítésével a szöveg absztrakt illusztrációjává válik, mely így személyes grafikai interpretációja az eredeti regénynek.

A mestermunkámban a tipográfiai kísérletezés három műfajban jelenik meg: a könyvön kívül egy kiadványban a regény esszenciális részleteit felhasználva, más szöveg-kép arányokat hoztam létre, a plakátokon pedig a betűk puszta látványelemmé váltak, a verbális jelentés komplexitása lecsökkent. A kiadvány célja más rétegekhez is eljuttatni a regény kérdéseit, a teljes szövegből kihasított idézetek önmagukban is értelmezhetőek vagy újraértelmezhetőek. A poszterek elszakadnak az eredeti műtől, önmagukban állnak, ugyanakkor magukban hordozzák a regény sűrítményét, gondolatiságát. 

A szöveg többszintű grafikai feldolgozásához kiemelésekkel, léptékváltásokkal, a szöveg szövetébe való beleavatkozással, műfaj-váltással kísérleteztem. Így létrejött egy grafikai eszköztár és egy átmenet a szöveg és a kép között, kilépés a könyv zárt fedele alól. A különböző szöveg-kép viszonyok létrehozásával azt a kérdést igyekszem körüljárni hogy hogyan, miért is olvasunk.”

MOME 12

Egy iskolai kiadványtervezés feladat során szükségem volt grafikailag érdekesen megjeleníthető szövegre, aminek az lett a következménye, hogy véletlenül írtam egy könyvet. A MOME 12 egy ál-kézikönyv leendő művészek számára, és a MOMÉ-ra bejutás rögös útját dolgozza fel. Saját szöveggel dolgoztam, így a könyv egészének formálója lehettem. Ez a munka keltette fel az érdeklődést bennem a szövegek, könyvek tipográfiai megművelése iránt, ez alapozta meg a diplomamunkám tipográfiai szellemiségét is.     

Anti-digitális névjegykártya-készítő készlet Pozsár Máté számára

A design a tulajdonos személyiségét és zenéjét (experimentális/free/jazz) kívánja kifejezni. A kétszáz névjegykártyából mindegyik egyedi, festett, nem pedig nyomtatott; ez lehetőséget ad az aktuális hangulathoz, szituációhoz, és a személyhez illő kártya választására. A pecsét használata a tulajdonosát bevonja a tervezési folyamatba – felirat elhelyezése, és így a kártya végleges kinézete az ő döntésén múlik, ettől személyessé válik. 

Szitanyomtatott naptár-poszterek

A hónapok és évszakok múlását a váltakozó minta fejezi ki. Mindegyik minta egyszerű tipográfiai jelekből áll, melyek a hónap hangulatára is utalnak. A projekt Bécsben készült, mialatt Erasmusos diákként az Angewandte képgrafika szakán tanultam. 

Az AIGA szervezetének infografikai bemutatása a nem szerinti megoszlás szempontjából

Az általam készített infografika az AIGA három aspektusát jeleníti meg: a női AIGA díjazottak időbéli megoszlását, a szervezet női vezetőinek területi eloszlását és a vezetői pozíciók nem szerinti felosztását.

Let Letters Lead projekt

Különböző nyomtatási eljárásokkal készített tipográfiai illusztrációk. A projekt jszintén a bécsi Angewandte képgrafika szakán készült. Az egyes betűkhöz egy-egy angol szót rendeltem, melyek hangulatát, érzetét különféle nyomtatási technikákkal, felületekkel jelenítettem meg. Az így kialakított betűkből végül egy ábécét, egy iniciálé-sorozatot állítottam össze. Bár mindegyik betű más és más jellegű, a felületkezelésük, mintázottságuk, díszességük által egy rendszerré válnak.

 

grafika, mome, tipográfia, tervezőgrafika, magyar tervező, a 7 grafikusa, ulrich sára, könyvtervezés, aiga Icon_print

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diplomamunka - könyv

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - plakát

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - kiadvány

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - kiadvány

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Diploma - kiadvány

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Let Letters Lead

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Szitanyomtatott naptár-poszter

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Nők a grafikában - AIGA infografika

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Nők a grafikában - AIGA infografika

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Nők a grafikában - AIGA infografika

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

Anti-digitális névjegykártya

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

A 7 grafikusa: Ulrich Sára

MOME12

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317