E heti grafikusunk idén fog diplomázni a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem MA tervezőgrafika szakán, de munkáival már több helyen találkozhattunk a magyar divatvilágtól egészen Ázsiáig.
Déri Enikő munkáit nem csak Magyarországon, de nemzetközi fórumokon is viszontláthatjuk: nemrég válogatták be Sketchbook - Lines című vonalakra építkező mintáit a Sendpoints Publishing MODERN PATTERNS gyűjteményes kiadványába, és a Hong Kong-i illetőségű IdN oldalán is alkalma nyílt bemutatkozni. 2012-ben ugyancsak a kínai Sendpoints Publishing Co. Ltd. közölte Enikő BA diplomamunkáját On Spot – International Event Design kiadványában.
A gimnázium vége felé már egyértelmű volt, hogy mivel szeretne foglalkozni, ezért először a Budai Rajziskolába iratkozott be, egy év után pedig felvették az egyetemre: „Itt éreztem először, hogy tényleg megtaláltam a nekem való szakmát. Onnantól kezdve, hogy egyre több mindent sikerült véghez vinnem, amit nagyon élveztem, és közben a környezetemtől is folyamatos pozitív visszajelzést kaptam azzal kapcsolatban, amit csinálok, nem volt kétséges, hogy jó döntést hoztam-e.”
Az évek alatt sikerült ösztönszerűen kialakítania saját grafikai világát, melyet ő maga ezekkel a szavakkal jellemez: egyszerű, letisztult, lényegre törő, konkrét. „Úgy vélem, jó, ha van ilyen, és ha eljön az a pont, amikor a tervezői mivoltommal, hozzáállásommal, módszereimmel, vizualitásommal is tisztában vagyok, és tudom definiálni, elhelyezni magam a világban, mint tervezőt.”
„A technika lehet ismertetőjegy és eszköz is.”
„Ez tervezőnként és feladatonként is más és más. A munkáimnál az általam kialakított vizuális világ dominanciája talán mindig is számottevőbb volt, mint maga a technika, amivel létrehozom. Fontosnak tartom azt is, nem egy autonóm projekt, hanem egy munka esetében, hogy képes legyek az adott feladathoz vagy megrendeléshez oly módon alkalmazkodni, hogy a stílus segítse a végeredményt, ne váljon öncélúvá. A határokat szerintem abszolút meg lehet találni, hogy ez így működőképes legyen. Szerencsésnek érzem magam, mert általában azért keresnek meg, mert tetszik az, amit csinálok, és a megrendelők igényei is általában összeegyeztethetők ezzel.”
Dolgozott már együtt ZOLTAN+-al a párizsi Zebule magazinnak, de a 7 grafikusa sorozat korábbi részében bemutatott Kiss Benedek Kristóf is állandó együttműködő partnere. Az inspiráló közös munka eredménye például a Philosophy magazin két száma. A Heonlab belsőépítészettel és bútortervezéssel foglalkozó csapatnak kiállítások tervezésében segít be tavaly óta, és jelenleg is grafikusként dolgozik egy projektjükben. A fotós szakmát pedig Kőhegyi Laci képviseli a környezetében: „...aki mint állandó segítség, mindig mellettem áll.” – mondja Enikő.
Enikő munkájával olyan magyar divatmárkák arculatában találkozhattunk, mint a feltörekvő The Four, de az YKRA hátizsákok csomagolását és a márka arculatát is ő tervezte.
„Nagyon jó érzéssel tölt el, hogy már most nagyon sok mindennek részese lehettem. Sok jól sikerült projekt, jól működő kollaborációk, folyamatos érdeklődés a munkáim iránt. Ebből természetesen sok erőt merítek a folytatáshoz. Nagyon szeretem azt csinálni, amit csinálok, és örülök, hogyha ezzel másoknak is örömet okozhatok, hasznára válhatok.”
A közeljövőben is biztosan hallunk majd Enikőről: munkája nemsokára megjelenik a kínai Sandu Publishing Monochrome – Black and White in Branding című kiadványában. A következő időszakban pedig MA diplomamunkájának elkészítése az elsődleges cél, mely méltó lezárása lehet az egyetemen töltött öt évének.