Logomain

“Teret adni az Éjszakának...” - Interjú Misetics Mátyással

By HG.HU 2014. január 22. 17:16

szerk at hg dot hu

01.gallery

Utopia no.1 2014. 95x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

02.gallery

Utopia no.2 2014. 95x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

03.gallery

Utopia no.3, 2014. 95x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

04.gallery

Neon no.2, 2013. 90x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

05.gallery

Kamila Gawrońska-Kasperska lengyel divattervezőnék készített kép

Kép: Misetics Mátyás

06.gallery

Utopia Shanghai no.2, 2013. 95x125

Kép: Misetics Mátyás

Portre.gallery

Misetics Mátyás

Január 22-én nyílik Misetics Mátyás UTOPIA című tárlata a Várfok Galéria nagy kiállítóterében. Egy színes interjút készítettünk a sokoldalú vizuális alkotóval.

Misetics Mátyás fiatal kora ellenére évek óta meghatározó alakja a hazai vizuális kommunikációs színtérnek: fotóművész, divatfotós, a MITTE cég kreatív igazgatója, emellett a BME Szociológia és Kommunikáció tanszékén tanársegéd. Autonóm fotográfiai munkáiból január 22-én nyílik kiállítás a Várfok Galéria nagy kiállítóterében. Az UTOPIA című tárlat átfogó képet ad a művész munkásságáról, akivel egyéni kiállítása apropóján beszélgettünk. 

Hogyan határoznád meg a műveid stílusát? Realista vagy stilizált munkák ezek?

A megrendezett fotográfia műfajában alkotok, amely alapvetően a valóság elemeiből indul ki, de átlényegíti azokat. Olyan víziókat jelenítek meg, melyek jellegzetes képi jegyekkel rendelkeznek, és szándékosan létrehozott világítási körülményekkel jönnek létre. A képeimen önálló világ születik, a fotográfia pedig csak eszköz ebben a folyamatban, ezért a munkáim gyakran közelebb húznak más képzőművészeti ágakhoz.

Mi jellemzi ezt a világot?

Az általam felépített valóság az éjjeli városi térből indul ki. Az itt megjelenő emberalakok inkább univerzálisak, nem individuumok, hanem a társadalmat szimbolizálják, a képeken látható útburkolati jelek pedig egy olyan kódrendszer elemei, mely irányítja, befolyásolja az emberalakokat. Az éjszaka sötétje lehetővé teszi, hogy a fénnyel momentumokat, tárgyakat, arcokat emeljek ki, melyek átlényegülnek a közegüktől eltérő fényhatás miatt.

A természeti és urbánus közegben megjelenő mesterséges fénytől a torzult nagyvárosi terekhez jutottál el legújabb, UTOPIA című sorozatodban. Mi vezetett ide?

Számtalan olyan vizuális jelenség születik, melyeket nem mi, emberek, hanem algoritmusok hoztak létre. 

Az UTOPIA című sorozatot azok a különleges, szürreálisan módosult tájak és városképek inspirálták, melyek a legnagyobb online térképszolgáltató rendszer a Google maps algoritmusainak hibáiból jöttek létre, mialatt az a műholdképektől az épületek szintjéig terjedő, bárki által hozzáférhető, háromdimenziós világtérképet építette számunkra. Az önműködő rendszer néhol hibás működése soha nem látott tájakat, építészeti megoldásokat és úthálózatokat hozott létre. Olyan vizualitást teremtett, mely közvetlenül nem emberi kéz munkája, mégis épp az emberi létezésről vet fel kérdéseket. Ezek inspiráltak, ezt a vizualitást építettem be a munkáimba, tovább fokozva az éjszakai, városi jeleneteim abszurditását. Az ilyen típusú, véletlenszerűen keletkező jelenségekről beszél Kevin Slavin a Hogyan alakítják át a világunkat az algoritmusok? című TED-előadásában. Egészen elképesztő, érdemes meghallgatni!

Túl a Google Maps-en, a munkáidon erős filmes hatások érhetők tetten. Mit gondolsz erről?

Van benne igazság természetesen. A mai napig nagy hatással vannak rám a Midnight Cowboy nagyvárosi terei, a Blade Runner hangulata és világképe, a Kubrick-filmek geometriája és az a sajátos, misztikummal vegyülő hétköznapi valóság David Lynch munkáiban. A fotó és a film közötti kapcsolatot az idő érzékeltetésében keresem, a megrendezett fotó ugyanis – a filmes dramaturgiához hasonlóan – gyakran előrevetít egy lehetséges történést vagy elnyújtja a pillanat időbeliségét. 

Az autonóm fotográfia mellett a divatfotó területén is tevékenykedsz. Mi a közös ezekben a munkákban?

Számomra a két terület teljesen elkülönül. Ugyanakkor ha az ügyfél, a márka vagy a projekt lehetővé teszi, akár egy divatanyag létrehozásánál is törekszem arra az önálló “világteremtésre”, amely az autonóm munkáimban megvalósul. Valahol ez teljes mértékben meg tud valósulni, mint pl. a Kamila Gawrońska-Kasperska lengyel tervezőnek készített képeimen, de egy lookbook fotózásnál is igyekszem egy egyéni karakter megteremtésére, mint legutóbb Abodi Dóra vagy Napsugar von Bittera lookbook megbízásaim esetén.

A képzőművészeti alkotásaim pedig abból a szakmai know-how-ból is profitálnak, melyet az alkalmazott fotó területén szereztem. Ennek köszönhetően a produkciós szempontból bonyolult helyzeteket is meg tudom valósítani a művészeti munkáimban. 

Mind a képzőművészet, mind a design területén jelen vagy. Mi a véleményed ezek relációjáról? 

Ha a produktumokat nézzük, a két terület meglehetősen elkülönül. Ami összeköti őket: az alkotói és a befogadói közeg, mely nagyon sokszor hasonló. A képzőművészet területén is szükség van designra, hiszen az a világ, amely bemutatja az alkotásokat, méltó formában kell, hogy megjelenítse azokat - legyen szó építészeti közegről vagy a különböző galériák, művészeti intézmények kommunikációjáról. Utóbbiról írtam is a MITTE Elemzések rovatában.

Hogy működsz egyszerre a két területen?

Alkotóként nagyon inspiráló, hogy egyidejűleg dolgozom a két területen, és legyen szó oktatásról, a doktori tanulmányaimról vagy az előbb említett Elemzések rovatról, elméleti szinten is foglalkozom a designnal és a képzőművészettel. Van ebben egy egészséges skizofrénia, ami segíti a munkámat, mert így az ügyfelekre, projektekre is nagyobb a rálátásom a MITTE-ben. 

Az általam irányított vagy végzett arculati kommunikációs tervezésnél  ezáltal sokkal jobban érzem az egészséges határt a tervezői autonomitás, a megrendelői igények és a szükséges innováció között melyet igényel a márka vagy projekt.

Az alkotás és a tanítás mellett a MITTE Communications kreatív igazgatója vagy. Hogyan kapcsolódik a tevékenységed a művészethez, designhoz?

A MITTE határozott kreatív profillal rendelkező integrált kommunikációs cég, melynél a design, az arculati kommunikáció ugyanolyan hangsúlyt kap, mint a PR és a stratégia, melyért Batta Barnabás cégtársam felel. Hozzánk fűződik például a 2012 decemberében a Ludwig Múzeumban megrendezett Creative Arts szimpózium, mely a kreatív iparágak átalakulását vizsgálta. Az újabb projektek közül pedig a 2013-as Design Héten lezajlott Designerek a kirakatban című programsorozatot említeném, melynek társszervezői voltunk. A konkrét munkákból pedig elég csak a jelenleg is aktív IVANKA-t, Capa Kortárs Fotmóművészeti Központot, vagy az Intellisense-t említenem, ahol izgalmas egységben képviseljük az ügyfeleket.  

Misetics Mátyás UTOPIA című kiállítása január 23-tól február 22-ig tart a Várfok Galériában (Budapest I. kerület, Várfok u. 11.). Megnyitó: január 22. 19.00 – 21.00.

fotóművészet, magyar tervező, divatfotó, misetics mátyás, mitte communications Icon_print

Utopia no.1 2014. 95x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

Utopia no.2 2014. 95x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

Utopia no.3, 2014. 95x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

Neon no.2, 2013. 90x125 cm

Kép: Misetics Mátyás

Kamila Gawrońska-Kasperska lengyel divattervezőnék készített kép

Kép: Misetics Mátyás

Utopia Shanghai no.2, 2013. 95x125

Kép: Misetics Mátyás

Misetics Mátyás

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317