Logomain

7 profi tipp ahhoz, hogy kreatívként online is szem előtt légy!

By HG.HU 2014. január 16. 11:57

szerk at hg dot hu

Sokszor hallani ügyfél oldalról, hogy a kreatívokat nehéz megtalálni, elérni: ha nem akarsz megbízásokról lemaradni, ezt könnyen elkerülheted! Adunk néhány tippet, hogy hogyan tedd az online jelenléted még professzionálisabbá.

Lehet, hogy sok embernek teljesen nyilvánvaló lesz a cikk, de másoknak remélhetőleg segít kicsit abban, hogy vállalkozásoddal, portfólióddal hogyan jelenhetsz meg profiként, online.

103420.gallery

(A képen grafikusunk, Vágvölgyi Péter asztala a HG.HU korábbi loftirodájában. fotó: Őry Dániel)

1. Van egy óriási előnyöd!

Ezt üzleti nyelven "unfair advantage"-nek, vagyis igazságtalan előnynek szokták nevezni: ne felejtsd, kreatívként sokkal jobb helyzetben vagy bármilyen szakmában, hiszen valószínűleg könnyen és gyorsan tudsz egyedülálló ötletekkel és megoldásokkal előrukkolni. Nem kell egy hagyományos weboldallal beérned, hanem kitalálhatsz egészen különleges megoldásokat is, hogy bemutasd a portfolód és így munkát szerezz. Vizuális példákra jó párat találsz itt

Az is lehet, hogy egy teljesen újszerű megközelítést alkalmazol, mint Papp Ákos és Szloboda László, akik new yorki reklámcégek wciben helyezték el a portfóliójukat (azóta az ottani BBDO-nál dolgoznak).

2. Az elérhetőséged mindig legyen szem előtt!

Ha ennél konvencionálisabb formában szeretnél megjelenni, mert úgy érzed, hogy a munkáidhoz az illik jobban, akkor is nagyon figyelj oda a részletekre. Evidensnek tűnik, de nagyon sok esetben találkoztam olyan remek portfólió oldalakkal, weblapokkal, ahol semmiféle elérhetőség nem volt az alkotóhoz, pedig a munkájuk első osztályú. Egy megrendelő sosem lesz olyan türelmes, hogy az ismerőseid után bogarásszon a facebookon, hanem inkább keres mást. 

Mindenhol, ahol megjelensz, tüntesd fel legalább az e-mail címed (olyat, amit lehetőleg gyakran nézel is), de telefonszámot is, ha lehet, még ha idegenkedsz is tőle, hidd el megéri!

3. A kommunikációt bízd profikra!

Rengeteg blog, magazin, mint a designboom vagy a HG.HU is rendelkezik "submit a story", azaz "küldj be anyagot" feltöltési lehetőséggel, ahová beküldheted a legújabb munkáidat, tájékoztatva az újságírókat. A HG.HU-n ezt a funkciót a menüben található HUB menüpontot legördítve érheted el.

Bár ez a direkt megkeresés mindig hasznos, akkor van jó esélye a megjelenésnek, ha van hírértéke a posztodnak. Tehát pl. a "nézzétek, itt vagyok és ezt csinálom" típusú feltöltések nem fognak kikerülni, mert nem tartalmaznak érdemi információt az újságírók számára, amiből egy cikkhez dolgozhatnak. Éppen ezért érdemes valamilyen sajtóanyag-szerű szöveget írnod, ehhez egy későbbi cikkünkben részletesebben is nyújtunk majd segítséget, de a neten is találhatsz jól használható tippeket. 

Természetesen a legjobban akkor jársz, ha van lehetőséged a kommunikációdat egy profira bízni: ha teheted, kérj fel a szakterületedhez értő content szakértőt, pr-ost, designmenedzsert, hogy kidolgozza a stratégiát és levegye a válladról ezeket a feladatokat.

4. Social Média: csak átgondoltan!

Fantasztikus lehetőség, hogy jelen lehetsz a munkáiddal Facebookon, Pinteresten, Instagrammon, Twitteren, Vineon, Tumblr-en, LinkedInen, Behance-en - és még végtelen közösségi oldalon. Ezek a site-ok elképesztően sokat segítenek abban, hogy a kreatívok mindenkivel megismertethessék munkáikat, tehát valóban van potenciál a social mediában, de csak úgy, ha nagyon kitartóan és tudatosan használod. Ehhez pedig idő kell és némi kutakodás, utána olvasás. 

Csak úgy érdemes belekezdened, ha rendszeresen és relevánsan tudsz posztolni. Ez nem azt jelenti, hogy minden skiccedet, ebédedet, macskás képedet oszd meg, hanem valóban releváns, jól sikerült posztokat. Ilyenek lehetnek a werk fotók, szakmai érdekességek, a hozzáértésedet mutató cikkek, szöveges szakmai posztok, sajtómegjelenések, vélemények a munkáidról. Érdemes vigyázni az inspirációs anyagokkal, mert gyakran összekeverik a tiéddel, ha nem írod ki elég egyértelműen. Lehet, hogy mások munkái miatt sokan likeolják majd az oldalad, de megrendelésed nem lesz belőle. Ez nem azt jelenti, hogy egy számodra fontos másik kreatív munkáit ne oszthatnád meg, csak ezt is átgondoltan kell csinálni.

Gondold át, mielőtt bármelyik oldalt igénybe veszed, hogy mit akarsz vele elérni? Mi a célja? Mit akarsz vele üzenni, hogy ott jelen vagy? Ha csak annyi, hogy legyen facebook page-m is, de nincs rá stratégiád, akkor nem érdemes belevágni.

5. Győzd le a Google-t: kérj profi segítséget!

Hatalmas lehetőség rejlik természetesen a keresőmarketing fejlesztésében is az oldalad számára, ha ehhez nem értesz, vagy úgy érzed, nem tudod megtanulni, érdemes némi pénzt befektetni egy profi segítségébe, mert megtérül, ha téged találnak meg először az ügyfeleid. Itt is érdemes átgondolnod, hogy mi az, amiben a te munkád különleges és mi alapján szeretnék, hogy rád találjanak. Pl. ne csak azt mondd, hogy grafikus vagyok, hanem emeld ki, ami a legerősebb oldalad és a legjobban szereted csinálni. Pl. egyedi kézi rajzok.

6. Hírlevél, nem spam!

A hírlevél egy nagyon jó módszer arra, hogy ne feledkezzenek meg rólad a korábbi megrendelőid, érdeklődőid. Lehet, hogy legutóbb csak árajánlatot kértek tőled, de az új melód meggyőzheti őket, hogy veled dolgozzanak. Ebben az esetben is fő az átgondoltság. Csak akkor írj, ha tényleg van mit mondanod. Pl. a termékeidet olcsóbban adod, elértél egy jelentős szakmai sikert, díjat kaptál. Ünnepekkor pl. megköszönheted az együttműködést. (Itt se felejtsd el, hogy „igazságtalan előnnyel” rendelkezel, a kreativitással ;)

7. Csatlakozz! 

A megrendelők könnyebben megtalálnak, ha feliratkozol néhány gyűjtőoldalra, ahol szakembereket kereshetnek és listáznak. Ilyenek Magyarországon pl. a lap.hu oldalak vagy a nemzetközi Behance portfóliósite, de nemzetközi oldalakon is megjelenhetsz.

szikra, szikra creative collaboration, kreatív, kreatív szakma, kreativ Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317