Logomain

Hogyan építsünk weben magyar világmárkát?

By Ongrádi Melinda 2013. október 24. 16:43

szerk at hg dot hu

Carnation_1.gallery

Designerek a Carnation Group beszélgetésén

Gál Csaba, Hoffmann Petra, Virág Vivi és Bánhegyi Csanád; kép © Carnation Group

Carnation_2.gallery

Designerek a Carnation Group beszélgetésén

Gál Csaba, Hoffmann Petra, Virág Vivi, Bánhegyi Csanád és Királyfalvi Károly; kép © Carnation Group

Carnation_3.gallery

Királyfalvi Károly pólómárkája

Kép © Királyfalvi Károly

Carnation_chobopop.gallery

Gál Csaba márkája, a Chobopop

Kép © Chobopop

Carnation_narval_market.gallery

A Narval Market webshopja

Kép © Narval Market

Carnation_stilshop.gallery

A Stilblog webshopja

Kép © Stilblog

Carnation_virivee_2.gallery

Virág Vivi márkája, a Virivee

Kép © Virivee

Tőkegyűjtés Kickstarteren, saját fejlesztésű webshop, online művészeti közösség – kiugrani sokféle felületen és módon lehet, egy a biztos: a befektetett munka.

Induló, fiatal magyar márka alapítója, designra szakosodott blogger, pólómárkát indító grafikus, nemzetközi művészeti közösség tagja vagy design webshop-alapító – a Design Hét Budapest alkalmából tartott beszélgetésen öt szakember osztotta meg a népes hallgatósággal, mit kell tenni annak érdekében, hogy egy hazai márka világhódító útjára induljon a weben. A Carnation Group szervezésében a Dorottya Udvarban, Magyar designer brandek a weben címmel tartott beszélgetés végén csak egy dologban lehettünk biztosak: bár a sikerhez sokféle úton el lehet indulni – egy közös pont azonban biztosan van: a befektetett munka. 

„Love brand” – márkaépítés mint hobbi

Királyfalvi Károly grafikus (Drez – Kronex) saját tervezésű pólóival és iPhone tokjaival (amelyeket Design Insight sorozatunkban is bemutattunk) vágott bele a kalandba. Termékeit saját fejlesztésű weboldalán árulja; mint megtudhattuk, érdekelte a site design is, „így kézenfekvő volt a döntés”. Ennek a megoldásnak előnyei és hátrányai is vannak: a saját fejlesztésű oldal biztosan olyan lesz, amilyennek alkotója szeretné, ugyanakkor kevesebben találják meg. „Saját kis kedvenc hobbija” jelenleg azon a szinten működik, ahogy ő szeretné, azaz olyan lassú víz partot mos alapon – ugyanakkor a vásárlás folyamatát sokkal pozitívabbnak érzi, mint egy sima klikkelős procedúrát, olyan, mintha a saját otthonába hívná meg vendégségbe az embereket. És az alkotó a folyamat jövőjét is hasonlóan látja , "hacsak nem kopogtat be valaki egymillió dollárral".

Designwebshop hazai vizekre

Bánhegyi Csanád, a Narval Market alapítója tudta alatt már régóta érlelgette a koncepció alapötletét. A megvalósulás, azaz egy designwebshop létrehozása tavaly év végére valósult meg, és jó féléves munka előzte meg. Nagyon kritikus rétegként jellemezte a design iránt fogékony vásárlóközönséget, az oldalnak pedig úgy kellett működnie, hogy feléjük is átmenjen az üzenete. Az oldal nem saját fejlesztésű alapon működik, de így is szükséges volt egy hónap tesztüzem, a nyár közepi indulás pedig „tökéletesen rossz időpont” volt szerinte. Az ősz eleje viszont már nagyon biztatóan alakult, olyannyira, hogy már statisztikákat is megoszthatott a hallgatósággal: például hogy sok a vidéki megrendelő, nagyon sok a kiszállítás a megyeszékhelyekre – azaz „Budapesten túl is van igény a designra.” Meglepő módon az oldalon 60-40%-os arányban a férfi vásárlók vannak túlsúlyban. Az angol verzió fejlesztése jelenleg zajlik, a jövőben pedig elképzelhető, hogy célosztályok kiválasztásával folytatják a munkát – azaz lehet, hogy pl. csak bringás- vagy bőrtáskák  lesznek a kínálatban.

Tőkegyűjtés és piacszerzés közösségi forrásból

Virág Vivi, a HG.HU-n nemrég bemutatott Virivee márka alapítója régóta szemezett a Kickstarter közösségi finanszírozási site-tal. Végül januárban indult el egy 21 napos projekt, amibe belevágott, méghozzá olyan elképzeléssel, amelyet amúgy is szeretett volna megvalósítani – vagyis egyedi harisnyák készítésébe. 1200 fontot (kb. 412 000 Ft) sikerült összegyűjtenie, meglepő módon azonban a pénzszerzés csak másodlagos szempont volt a számára, az elsődlegesnek az indirekt marketinget tartotta. Vagyis azt, hogy az amerikai piacon elérjen egy olyan közeget, amelyet egyébként csak nagyon nehezen, sok pénzért lehetne – és az elképzelés nagyon is jól sikerült. Annak ellenére, hogy a Kiskstarter nagyon szigorú feltételekkel működik, eredetileg csak amerikai adószámmal rendelkezőknek volt nyitott a felület. Az indulást az tette lehetővé, hogy tavaly októbertől brit személy is indulhatott rajta projektekkel. Az alkotó ugyanis felfigyelt rá, hogy a megkötések mellett is megjelentek külföldi projektek – némi kutakodás kiderítette, hogy ez azért lehetséges, mert különválasztható a finanszírozó és a tulajdonos. Innentől egy kinti rokon vagy barát segítségével már nyitva volt az út. 

Közvetítő vásárlók és a brandek között

Hoffmann Petra, a Stilblog szerzője és a Stilshop ötletgazdája így definiálta a webes felületet, amelyet 3-4 éve írnak, mindennek köszönhetően sok tervezőt megismerve, kiépítve a személyes, bizalmon alapuló kapcsolatokat. Így nem volt kérdés, hogy kiket keressenek meg, amikor felmerült a webshop ötlete. „Az van rendesen megcsinálva, amit saját magam megcsinálok” - foglalja össze tapasztalatait, majd kifejti: a tervezők saját profilt hoznak létre az oldalon, például saját fotókkal – és bár vizuális szakmák képviselőiről van szó, akiktől szerinte „elvárható lenne, hogy tudják, milyen képpel lehet eladni egy terméket”, a dolog mégsem feltétlenül működik.

 „Először nem tulajdonítottunk különösebben nagy jelentőséget a dolognak, egészen addig, amíg a PayPalen elkezdtek megjelenni az utalások.” 

Amikor az oldal választja ki az alkotót

Gál Csaba a Society6 művészeti közösség weboldalán van jelen Chobopop kollekciójával. Az oldal alapítója még 2006-ban látta egy fotósorozatát a Flickr-en, és ennek alapján kereste meg az alkotót. „Jó ötletnek tűnt, így elkezdtük feltöltögetni az anyagokat, először printeket, majd pólókat is” - elemzi a kezdeteket. „Először nem tulajdonítottunk különösebben nagy jelentőséget a dolognak, egészen addig, amíg a PayPalen elkezdtek megjelenni az utalások” - indokolja, milyen ösztönző tényezők vitték előre a folyamatot. Ekkor elkezdtek további képeket feltölteni, írni más alkotóknak, értékelni munkáikat, amivel pontokat lehet gyűjteni. Mára sikerült addig eljutni, hogy minden napra jut eladás. Időközben a Society6 mintájára több honlap is alakult, és több helyre is kaptak már meghívásokat: „alakulnak a dolgok”, foglalja össze a tapasztalatokat.        

„A jól felépített termék csak fél siker, a körítésnek, például a csomagolásnak is kiforrottnak kell lennie."     

Mire figyeljünk a kezdeteknél?

Virág Vivi szerint olyan brandet indítsunk, ami szívügyünk – ha nem ilyenről van szó, nem is érdemes nekikezdeni. A trendeket szerinte nem érdemes figyelni, csak a célcsoportokat, akiknek őszinte, eredeti koncepciót kell kínálni. Azt is fontosnak tartja: ha valaki hozzá hasonlóan egyénileg akarja elkezdeni a projektet, minél kevesebb pénzt tegyen bele az elején – nem kell például rögtön saját weboldal, nem kell a nulláról mindent tökéletesen elkezdeni. „Ha van visszajelzés, lehet továbblépni, ha van rá kereslet, magától jön a dolog, hozza magával a többit.” Hoffmann Petra kiemelte: az alkotó vegye komolyan magát és a terméket, és gondolja át, vásárlóként neki mi lenne fontos egy ilyen megrendelésnél – és az sem árt, ha valakinek vannak barátai, akik tudnak írni és fotózni. „Alakuljon ki egy átfogó kép a termékről, ami aztán kommunikál a tervezőről is. Mindent ki kell próbálni, minél több felületen ott kell lenni. Ha jó egy termék, óhatatlanul elterjed, de nem szabad egy felületre koncentrálni. Mindez sok idő, de nagyon megéri” - foglalja össze.
„Olyasmit szabad elkezdeni, amiben hiszel, amit szeretsz” - Bánhegyi Csanád szintén az egyéni motivációt emelte ki, majd némileg meglepő fordulattal folytatja. „Az első pár pofon után csak így tudsz felállni.” Kiemeli a menedzsment-szemlélet hiányát is, hiszen a jól felépített termék szerinte csak fél siker, a körítésnek, például a csomagolásnak is kiforrottnak kell lennie. Ami persze nem jelent feltétlenül egy 100 fős ügynökséget a háttérben - „sokáig el lehet evickélni, ha mindig csak kicsit tolnak bele, ami aztán visszajön. Érdemes mindezt itthonról is komolyan venni, és beletenni az elején az energiát, ami hamar visszajön.” Királyfalvi Károly saját maga is elismerte, hogy ő pontosan a „kicsit beletesz, majd megvárja, míg visszajön" megközelítést választotta. Saját gyártású darabjai egyszerre 30-40 példányban készülnek, ami limitált kiadást jelent. „Mindenki nagyon ügyes és menő, az egész világ tele van ilyen munkákkal. Ha nem különleges az elképzelés, van egy hullám, ami két hét múlva elül. Az elején kell, hogy mindig új cuccok legyenek, hogy ne haljon el a dolog”  – teszi hozzá.

„Jó, hogy nem a sarki fast fashion-boltokba mennek, van nyitottság a magyar tervezőkre."

Mit keresnek a vásárlók?

„Fogalmam sincs” - foglalja össze Virág Vivi, majd kifejti: miután látta, hogy Behance-en, Facebookon mit szeretnek, és megszavaztatta a látványterveket – pont a legnépszerűbbnek bizonyult terméket nem vették meg. „Most mindenki pulóvert vesz” – elemzi Bánhegyi Csanád, aki szerinte nem maga a tárgy vezérli a vásárlásokat, hanem mondjuk a szezonalitás, de ezzel nincs is baj. „Jó, hogy nem a sarki fast fashion-boltokba mennek, van nyitottság a magyar tervezőkre. Ugyanakkor jellemző, hogy mondjuk három kollekció van fent, és egy terméket vesznek meg az elsőből, de abból nagyon sokat. Ráadásul kicsi a piac és még nagyon az elején vagyunk; még nem tudnak tőlünk tetőtől talpig felöltözni, de szeretnénk széles kínálatot. Keressük az olyan tervezőket, akik gyártanak mondjuk hosszú kék nacit – sokan ugyanis kiegészítőkkel kezdenek, abból sosem lesz nadrág.” 

Jó, de meg tudok-e élni ebből?

Nem, mert keresetkiegészítés – válaszolja Gál Csaba. Egyértelmű nem Hoffmann Petra válasza is, de ezt ő sem tartja elkeserítőnek, mert ez nem is volt célja. A Virivee alapítója viszont eleve piacképes, eladható terméket szeretett volna, és mára el is jutott oda, hogy őt magát már eltartja – így a cél most az, hogy még embert bevonhasson. Kérdés, hogy mennyire adjuk le az igényeket – válaszolja Bánhegyi Csanáda kérdésre, aki szerint a magyar oldal sose fogja visszahozni, amit belefektettek, az angol viszont igen.

Magyarok külföldön

Királyfalvi Károly 90%-ban külföldre adja el a pólóit, de Virág Vivi sem látja itthon a célközönséget, „Magyarországon nincs kinek értékesíteni sajnos”, véli. Hoffmann Petra szerint sokszor jellemző a hazai márkákra, hogy a tervező által elérhető technológia nem tud versenyképes minőséget produkálni, ugyanazért az árért pedig már elérhető olyan külföldi termék, amely öt év múlva is póló vagy táska lesz.”

Kellenek-e Facebook-lájkok?

Az előadók vélekedése szerint nem feltétlenül. Bánhegyi Csanád szerint a Facebookon gyűjtött lájkok nem feltétlenül tekinthetők értékesnek, sokkal hatékonyabbnak tartja a közvetlenebb kapcsolattartást a vevőközönséggel, vagyis e-mail címek gyűjtését, akár lassan, lépésről lépésre is, például nyereményjátékokkal bővítve a listát. „Minden vásárlóval ellevelezgetünk, a szoros kapcsolatépítés miatt” – ismerteti módszerüket. 

A beszélgetésnek csattanós lezárását jelentette az YKRA márka alapítója, Lakatos Balázs rövid beszámolója – a kezdetektől kifejezetten a külföldi piacra termelő márka ugyains éppen a weboldala bezárását fontolgatja. Az alkotó egyébként a Big Cartel általuk is használt rendszerét kifejezetten ajánlja, mert könnyen használható és nagyon kedvező azoknak, akik kicsiben szeretnék kezdeni – ők ugyanakkor az eladásoknak mindössze 2-3%-át bonyolítják a webshopon, a többi táskát üzleteken keresztül adják el...    
      

internet, vállalkozás, carnation group, magyarmárkák, magyar brandek, márkaépítés a neten, vállalkozás-fejlesztés Icon_print

Designerek a Carnation Group beszélgetésén

Gál Csaba, Hoffmann Petra, Virág Vivi és Bánhegyi Csanád; kép © Carnation Group

Designerek a Carnation Group beszélgetésén

Gál Csaba, Hoffmann Petra, Virág Vivi, Bánhegyi Csanád és Királyfalvi Károly; kép © Carnation Group

Királyfalvi Károly pólómárkája

Kép © Királyfalvi Károly

Gál Csaba márkája, a Chobopop

Kép © Chobopop

A Narval Market webshopja

Kép © Narval Market

A Stilblog webshopja

Kép © Stilblog

Virág Vivi márkája, a Virivee

Kép © Virivee

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317