Logomain

A londoni kerület, ami város akart lenni

By Tóth Katalin 2013. október 10. 12:16

szerk at hg dot hu

1382932_545166205554056_1484933597_n.gallery

Creative Mornings Budapest - Creativity in the City x Connect

Fotó © Mohai Balázs

8477_545166148887395_1682450479_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

545259_545166078887402_636901115_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

1375148_545166122220731_1079569168_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

1374071_545166295554047_336578654_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

1381976_545166425554034_92786037_n.gallery

Creative Mornings Budapest - Creativity in the City x Connect

Fotó © Mohai Balázs

1185215_545166422220701_137342798_n.gallery

Creative Mornings Budapest - Creativity in the City x Connect

Fotó © Mohai Balázs

1377474_545166355554041_532237542_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

%c5%b1%c5%b1.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

1390746_545166328887377_1444223177_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

1385353_545165985554078_450265229_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

1377445_545166282220715_1900011497_n.gallery

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

A múlt heti Creative Mornings főszereplői a Studio Weave alapítói voltak, egyenesen Londonból. Az esemény ezúttal a Design Hét része volt, a British Council támogatásával.

A Design Hétre is jutott Creative Mornings, ráadásul nem is akármilyen: az előadók egyenesen Londonból érkeztek, a fiatal, de annál sikeresebb Studio Weave építészirodából, akiket a The Guardian újságírója egyenesen a "legígéretesebb fiatal brit építészek" közé sorolt. Az alapítók, Je Ahn és Maria Smith a Creativity in the City x Connect témához kapcsolódóan egy olyan előadást hoztak nekünk, amelyben egy külső-londoni kerület példáján mutatták be a várossá válás receptjét.

A London legdélebbi csücskében fekvő Croydon 1965 óta létezik mai közigazgatási formájában, melyet azóta már hétszer szeretett volna megváltoztatni: ennyiszer jelentkezett ugyanis a királynőnél azzal a kéréssel, hogy várossá nyilvánítsa a 87 négyzetkilométeres kerületet. Angliában személyesen a királynőhöz kell benyújtani az efféle kérvényeket, az elbírálás szempontrendszeréről pedig nincs hivatalos álláspont: úgy látszik, Croydonnál nem érezték odafönn, hogy megérett volna a város státuszra.

A Studio Weave csapata annak járt utána, mi is kell ahhoz, hogy egy kerületből város legyen, és ezek közül Croydon mit tud felmutatni.

A kutatásuk célja volt az is, hogy kiderítsék, egy építész mivel járulhat hozzá ehhez a folyamathoz elsősorban a közterek átformálását illetően. Croydon egyébként sok általuk szabott feltételnek egész jól megfelel: lakossága meghaladja a 300 ezer főt, elegendő számú munkahelyet ajánl, a központot ugyanúgy hívják, mint magát a kerületet, és ugyan kulturálisan kevésbé pezsgő, mint a közép-londoni kerületek, a lakosság diverzitása mindenképp átlagon felülinek mondható.

Mégis, hét próbálkozásból hétszer elutasították, így nem léphetett be a Londonon belül önálló várossá nyilvánított kerületek - City of London, City of Westminster - klubjába.

Természetesen a Studio Weave-nek van arra ötlete, hogy lehetne a nyolcadik próbálkozás sikeres, ha épp jó hangulatban csípik el a királynőt.

Play/Játék

A játékot nem szabad úgy felfogni, mint egy tétlen lazsálást, ami a munkától elvonja a figyelmünket. A játékra inspiráló városi terek együttműködést, innovativitást és kreativitást szülnek, legyen szó bármilyen korú városlakóról. Nem csak játszóterekre kell itt gondolni: egy aktivitásra serkentő utcabútor, egy beszélgetéskezdő pad ugyanúgy a városi játék része lehet. 

Independent Businesses / Önálló vállalkozások

Ha ismered azokat az embereket, akik minden nap a kávédat, a virágaidat, a zöldségeidet adják el neked, vagy épp a ruhádat javítják meg, sokkal jobban megérted, hogy működik az üzlet kicsiben. A tudatos vásárló pedig jót tesz egy tudatosan működő kisvállalkozásnak, pláne, ha személyes kapcsolatról is van szó. A sarki fűszeres új értelmet nyer a Studio Weave tanulmányának, akik a beavatkozás lehetőségét a kirakatokban látják: ez az a felület ugyanis, ahol a vállalkozó a vásárlóval kommunikál. Egy szerethető, informatív és a környezetbe illő kirakat sokat lendíthet a városiasság kialakulásán.

Community custodianship / Közös felelősségvállalás

A divatos szóösszetételt sokszor hallottuk már, de mit is jelent pontosan? A legjobb példa rá a városi közösségi kert, amit szintén nem kell már bemutatni. A Studio Weave szerint a titok abban rejlik, hogy a közös cél mindenki számára motiváló legyen, és a városlakók ne azért vegyenek részt a közös területek gondozásában, mert valaki erre utasította őket. Ezek általában alulról szerveződő kezdeményezések, de egy építész is segíthet az embereket közös munkára serkentő közterek kialakításában.

Spill out / Terjeszkedés

A kirakatok továbbfejlesztett verziói az utcára kitelepülő kávézóteraszok, de a zöldséges utcai pultja is ide sorolható. Bármi, ami az utca életét gazdagítja mind látványban, mind érzésben, üdvözlendő egy városban. Van, ahol az utca méretei és kialakítása lehetővé teszik, hogy az éttermek, kávézók terasszal települjenek ki, de olyan is van, amikor egy bár a körbekerített építési területet foglalja be este, amikor a munkások már hazamentek.

Education / Oktatás

Angliában megfigyelhető egy tendencia arra, hogy az iskolákat a városon kívülre, lehetőleg zöld környezetbe telepítik át, hiszen a gyerekeknek természetre van szükségük. Így nehezebben megoldható az, hogy a szomszéd gyerekek egy iskolába járjanak, vagy hogy a tanárnővel összefussanak a boltban. Pedig ha a szomszédaikkal az iskolában is találkoznának az emberek, sokkal inkább együttműködésre serkentené őket a hétköznapokban is, és nem mennének el egymás mellett köszönés nélkül az utcán.

Maria és Je úgy foglalták össze a tapasztalataikat: a várossá válás fontos szociális és gazdasági aspektusokból is megközelíthető, ám semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni a közterek fontosságát. Ezek szerepe elsősorban az, hogy együttműködésre serkentse a városlakókat, megteremtse a közös gondolkodáshoz és aktivitáshoz szükséges helyeket, vizuális és funkcionális környezetet. Ha ezeket felismeri és az ismereteket alkalmazza, egy napon talán Croydonból is város lehet.

Az október 4-i esemény sikeréhez nagyban hozzájárultak támogatóink: az előtér nem mindennapi berendezését biztosító Kinnarps, a reggeli vitaminadagért felelős SIÓ és a finom sütiket felajánló Centrál Kávéház. Az előadókat Londonból a British Council hozta el nekünk.

Studio Weave
  • Név:
  • Studio Weave
Iparág:
építészet, városépítészet
Weboldal
Leírás:
A fiatal tervezőkből álló londoni építészstúdió sajátos, játékos megközelítésből vizsgál, ám a kellő komolysággal és szakmai precizitással kezel minden izgalmas feladatot, amit a privát, üzleti vagy állami szféra képviselője bíz rájuk – legyen szó épületről, városi térről vagy akár egy ideiglenes installációról.

london, british council, város, urbanizmus, studio weave, croydon, creative mornings, creative mornings budapest, creativemornings, creativemorningsbudapest, creative mornings budapest különkiadás, creativity in the city x connect Icon_print

Creative Mornings Budapest - Creativity in the City x Connect

Fotó © Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

Creative Mornings Budapest - Creativity in the City x Connect

Fotó © Mohai Balázs

Creative Mornings Budapest - Creativity in the City x Connect

Fotó © Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

CreativeMorningsBudapest special edition

Fotó: Mohai Balázs

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317