Logomain

Képzőművészet a testeden

By Séllei Lilla 2013. szeptember 30. 20:50

szerk at hg dot hu

Karla.gallery

Sugár Kata

Sugár Kata, a Karla márka tervezője.

Karla_1.gallery

Karla

Karla_2.gallery

Karla

Karla_3.gallery

Karla

Karla_4.gallery

Karla

Karla_6.gallery

Karla

Egy stylist, anyuka és művészetimádó fejéből pattant ki a tavaly útjára indult Karla márka, ami jellegzetes festészeti alkotásokat ültet át a divatba.

A márka ötletgazdájával és tervezőjével, Sugár Katával beszélgettünk az életéről, a divatról, a márkáról és a művészet mai helyzetéről.

HG.HU: Hogyan kerültél kapcsolatba a divattal? Mi volt az első munkád?
Sugár Kata: A divat elég korán bekúszott az életembe: már kiskoromban az ablakon lógó csipkefüggöny alját a fejemre csavartam, és konstans menyasszonynak vagy királykisasszonynak éreztem magam. Majd a hároméves húgomat kezdtem el öltöztetni napi szinten. Ez egy különösen nyertes-nyertes szituáció volt, mert ő nem szeretett a reggeli ruházkodással foglalkozni, én meg duplán kaptam lehetőséget. De a gyerekkori divatmániám abban is megnyilvánult, hogy apukám forrasztó pákájával szórakozva cin golyókból csináltam uralkodói ékeszereket magamnak a függöny mellé. Az első, divattal kapcsolatos munkám természetesem még nem fizetős megrendelés volt: egy filmes internetes portálnál dolgoztam szerkesztőként, és odakönyörögtem magam egy mozis plakátfotózásra, hogy had vigyem ingyen a ruhákat. Hát így indult. Akkor még nem volt ennyi stylist, mint most, és hamar körbement a híre, ha valaki ezt akarta csinálni, én pedig először lehetőségeket kértem, és csak utána pénzt.

"Már kiskoromban az ablakon lógó csipkefüggöny alját a fejemre csavartam, és konstans menyasszonynak vagy királykisasszonynak éreztem magam."

HG.HU: Ezután sokáig stylistként dolgoztál, ma pedig külsős szerkesztőként tevékenykedsz. Hogyan jött a márkalapítás ötlete?
Sugár Kata: Igen, volt sok magazinos és tévés munkám stylistként. Aztán - lassan nyolc éve - megszületett a kisfiam, így pár évre kiestem a körforgásból, és már nem is voltam benne biztos, hogy ezt, vagy csak ezt akarom csinálni a jövőben. Mindig több dolgot futtattam párhuzamosan, amikor stylist voltam, akkor is írtam interjúkat például egy lakberendezéssel foglalkozó lapba. Éppen ezért a szakmát illetően nem is szeretném besorolni magam. Az írás és a vizualitás is fontos nekem, de leginkább a szabadság és a kreativitás. Később dolgoztam a MOME kommunikációs osztályán fix munkaidőben. Imádtam a közeget, de nagy változás volt ez az időszak az életemben. Megváltozott a magánéletem, és egy évekig tartó, komoly betegség utolsó szakasza esett erre az időszakra, mikor is sok mindenen kellett gondolkodnom, sok mindent át kellett formálnom az életemben. Vagyis meg kellett ismernem magam a lényem legmélyéig ahhoz, hogy jóra forduljon az akkori állapotom. Ez megtörtént, illetve történni fog most már amíg csak élek, de a lényeg, hogy oda vezetett a munkát illetően, hogy megszülethetett a Karla gondolata, hisz ez csak úgy juthatott eszembe, ha kikristályosodott önmagam számára is a saját énem. Ez már nem egy munkahely, hanem az életem és a lényem része. Minden mozzanatért felelősséggel tartozom, de ez jó érzés.

HG.HU: Ha jól tudom, nem egyedül vágtál bele. Ki segít? Mi a munkamegosztás?
Sugár Kata: Megszületett az ötlet a fejemben, és szóltam egy barátnőmnek, Schlosser Kornéliának, aki iparművész-grafikus, nincs-e kedve részt venni benne. Tetszett neki a gondolat, és elindult a Karla. Közös az első szakasz, de tavaly át kellett gondolnunk az együttműködésünket. Ennek több oka is van, de a végeredményt tekintve most az a helyzet, hogy én csinálom a Karlát. Ha ideje engedi, Nelli is fog tervezni, ám most már nem közösek a produktumok.

HG.HU: Miért éppen a festészet?
Sugár Kata: Nem tudom, ez valami becsípődés lehet egy előző életből… Én aztán végképp nem művész családból származom. Mondjuk, magamat sem nevezném annak. Szegeden nőttem fel, panelban, amit csak azért említek meg, hogy megmutassam, mennyire sokféle az élet és pont ez a szép benne. Szóval akárhol is nőttem fel, sok könyvünk volt, köztük albumok is, amiért nagyon hálás vagyok. Nem tudom, mitől alakult ki, de a művészeti albumok - amiknek a nagy része képzűművészeti volt - nézegetése a gyerekkorom része volt. Ez hatott, úgy tűnik és most jön ki.

HG.HU: A Facebookon a bemutatkozóban azt írod, hogy ez egyfajta misszió. Úgy gondolod, hogy a ma embere nem érdeklődik kellőképpen a régi idők festészete iránt?
Sugár Kata: Misszió mindenképp, mert én már nem is tudnék mást csinálni, csak aminek van valamiféle jobbító, építő, szépítő hatása, legalábbis az én megítélésem szerint. Nem tudom felmérni, mennyire érdeklődők az emberek a festészet iránt, hisz az én saját szubkultúrám, a környezetem természetesen olyan, mint én. Minimum érdeklődik, de inkább rajong a művészetekért. Budapesten élek és nagyon szeretem ezt a várost, de ez nem világváros. Főleg nem a művészeteket, vagy akár az egész kulturális életet illetően nem, ez biztos. Úgyhogy van miben missziót találni bőségesen. Én ehhez a Karlával tudok hozzátenni és egyre inkább úgy tűnik, van helye, van közönsége.

"Misszió mindenképp, mert én már nem is tudnék mást csinálni, csak aminek van valamiféle jobbító, építő, szépítő hatása, legalábbis az én megítélésem szerint. "

HG.HU: Tudatosan nyúlsz olyan képekhez, ami egy művészettörténetben kicsit sem jártas ember számára is könnyen beazonosítható?
Sugár Kata: Persze, hiszen a cél azért itt is az eladás. Megvenni pedig leginkább azt szereti az ember, amivel tud azonosulni, vagyis ami legalább egy picit a része. Azok a festmények, amik eddig pólókra, táskákra kerültek, szinte kivétel nélkül mindenkinek ott vannak hátul az emlékeiben. Nem kell, hogy alkotóval, névvel illesse mindenki őket, elég, ha ismerősként köszönnek ezek a figurák az emberekre. És ez megvan, látom az arcokon a vásárokon, mikor egy pár másodperc alatt rájönnek az emberek, miről is szól ez az egész, a Karla. De bevallom, célom a nagy kedvencek mellett magyar, kortárs és kevésbé neves festők műveit is ruhára vinni. Ezt alapozza meg most Leonardo és Vélazquez.

HG.HU: Hol a határ egy mű megújítása és teljes átgondolása között? A mintáitoknak azért jól felismerhetőeknek kell maradniuk, ugyanakkor modernnek is, nem?
Sugár Kata: Az én értelmezésemben az átdolgozás, újragondolás az, amikor az eredeti festményen is szereplő, hangsúlytalan részleteket kiemelem, esetleg markánsakat tompítok, de mindenképp a ma szemüvegén keresztül teszem mindezt. Benne van a divat, a másféle szépségideál, hogy más hat ma az érzékekre, mint akkor. De a kép lelkét és legfőbb eredeti esszenciáját nem szeretném megváltoztatni, hisz a Karla lényege: tisztelgés a művek előtt úgy, hogy igyekszem élvezeti forrássá varázsolni azokat a jelen számára.

Karla
  • Név:
  • Karla
Iparág:
Divat
Weboldal
Leírás:
A 2012-ben alapított Karla design projekt lényeg klasszikus, ikonikus festmények vizuális átértelmezése. Egyfajta misszió, hogy a tervezők megmutassák, hogyan lehet a ma eszközeivel használni a festészetnek azt a szegmensét, amikor nem voltak még más módok, mint hogy a művet kilógassák a falra. Hordani a művészetet - ezek az újragondolt képek kerülnek mintaként pólókra, vászontáskákra.

 

 

 

 

 

 

divat, művészet, magyar divat, póló, karla Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317