Logomain

Kortárs divat egy közösségi kertből

By SL 2013. május 24. 08:53

szerk at hg dot hu

Botanika_3_65520130612-23712-1pb1co2.gallery

Botanika_655

Botanika_1_65520130612-23712-gaedj9.gallery

Botanika_655

Botanika_2_65520130612-23712-14g71pu.gallery

Botanika_655

Hajgato-sara_64020130612-23712-47svbq.gallery

Hajgató Sára_655

Természetes alapanyagok, közösségi kertben termesztett festőnövények. Ez a Botanika.

A környezettudatos szemlélet régóta jelen van a design és a divat világában egyaránt. Szerencsére ma már nemcsak a nagy fast fashion márkák biopamut termékeiből válogathatunk (amelyekkel kapcsolatban egyébként sosem lehetünk biztosak, hogy tényleg azok-e), hanem manapság már hazai márkák portékái is megfelelnek a környezettudatos és lassú design szemléletnek. A kézműves szappanok, és újrahasznosított alapanyagokból készült kiegészítők mellett már más módon környezetbarát márkák is megjelentek. Ilyen az egyiptomi születésű Hajgató Sára bölcsészhallgatóból lett divatszerkesztő, majd divattervező egészen új márkája a Botanika. A villámgyorsan nagy ismertségre szert tett brandről a tervezőt, Sárát kérdeztük, aki arról is mesélt, hogy a természetes alapanyagokat a saját közösségi kerti parcelláján termelt növényekkel festi...

hg.hu: Hogyan kerül egy bölcsész divat pályára?
Hajgató Sára: Az ELTE angol bölcsész szakának első évét elvégezvén azon kaptam magam, hogy hiányérzetem van, és nem minden kapacitásomat kötik le az egyetemi tanulmányaim. Felcsaptam a Pesti Estet, kerestem valamit kreatív területen, ami még tanulhatnék. Megtaláltam egy kétéves divattervező iskolát, amit az egyetemmel párhuzamosan elvégeztem, így indult a divat világával való ismerkedésem. Egy iskolatársammal és közeli barátnőmmel, Kertész Violettával (Violetta ma már LovebugVintage üzletet viszi, korábban vele is készítettünk interjút - szerk.) megalapítottuk a Budapest Fashion oldalt, ami az első hazai online divatmagazin volt. Interjúkat készítettünk magyar tervezőkkel, közvetítettünk bemutatókról, igyekeztünk a hazai divatvilág hátterébe betekintést engedni az olvasóinknak. Dolgoztam divatszerkesztőként a Stílus magazinnál, illetve stylistként is különböző reklámfilmekben és zenei klipekben. Majd ismét visszakanyarodtam a tervezői pályára, és 2008-ban megalapítottam a Mimóza ékszermárkát, tavaly pedig a környezettudatos Botanikát.

hg.hu: Miért pont ékszerekkel indultál?
Hajgató Sára: A kiindulási ötletem az volt, hogy felsőrészekre készítek cserélhető díszeket, amikkel egy egyszerű pólót lehet különböző képen variálni. Ebből aztán jöttek a textilvirágok, majd az ékszerek. Sokat utaztam Afrikában illetve Ázsiában, beleszerettem a bojtokba, amelyek mindkét kultúrkörben nagy népszerűségnek örvendnek. A bojtok már egészen kislány koromban is lenyűgöztek - fontos tudni rólam, hogy Egyiptomban születtem. Azt gondolom, hogy az ékszer egy nagyon finom, ugyanakkor rettentően változatos módja az önkifejezésnek, hiszen a legegyszerűbb öltözéket is más dimenzióba repít egy tökéletesen megválasztott kiegészítő.

hg.hu: A Stilblognak adott interjúban említed, hogy mindenből kicsit túl sok volt, szerettél volna lelassulni. De miért pont kiegészítők jöttek? Miért nem maradtál az ékszereknél?
Hajgató Sára: Szerettem volna visszakanyarodni a textiles gyökereimhez. Visszagondolva, tíz évvel ezelőtt már a divattervező iskolában is az egyik legemlékezetesebb élményem a különböző tradícionális japán festési technikákkal való ismerkedés volt. Sőt, az angol szakos diplomamunkám - amelyet a 19. századi brit textilművész és polihisztor William Morris munkásságáról írtam - is ebbe az irányba terelt… A távlati célom növénnyel festett ruhadarabok készítése, ennek a belépője számomra a kiegészítők világa, amely gyártástechnológiai szempontból elérhetőbb műfaj, mint a ruhakészítés.

hg.hu: A növényi festékekhez nem kis botanikai ismeret kell. Ezekre hogyan és hol tettél szert?
Hajgató Sára: Kislánykoromban sokáig virágkötész álmokat dédelgettem. Mindig is szerettem a növényeket, vadvirágokat, dédnagymamámról az egyik legmeghatározóbb emlékem egy nagy kazal pipacsos-margarétás-búzavirágos mezei virág bokréta. Nyitott szemmel járok, figyelem a növényzetet, a nagyvárosi életbe is befürkésző természeti szépségeket. Szüleimnek szép nagy kertje van, illetve nekem is van egy parcellám egy belvárosi közösségi kertben. Folyamatosan tanulok a növényekről, füveskönyveket bújok, szakanyagokat tanulmányozok, és rengeteget kísérletezek. Sok olyan emberrel találkoztam, akik rengeteg tudást osztottak meg velem, meg szeretném említeni Törcsvári Attilát, akit ilyen tekintetben mesteremnek tekintek. Öröm látni, hogy az utóbbi években számtalan kezdeményezés látott napvilágot, amely az ősi növénykultúránk felelevenítésével, botanikai értékteremtéssel foglalkozik, említést érdemel például Domonyai András MonJardin! projektje is, akivel szintén együttműködünk különböző őshonos növényfajtákkal való kísérletezésben.

hg.hu: És mi volt előbb a Botanika márka és termékei vagy a közösségi kert, amiben ma már a fővárosban is termeszted a festékek alapjául szolgáló növényeket?
Hajgató Sára: Szervesen, párhuzamosan alakult ki a kettő. Fontosnak tartom, hogy elsősorban lokális, itthon termő növényeket használjak, ezért kerestem egy helyet, ahol magam termeszthetem a festőnövényeket. (Persze szívesen kipróbálok távoli földről érkező növényeket is, mert vannak olyan színek, amik csak specifikus növényekből nyerhetők ki.) Jelentkeztünk a Lecsóskertbe, ahol egy kedves barátnőmmel elnyertünk egy parcellát, így ott is, illetve szüleim családi kertjében is terem már a festőbuzér, japán keserűfű, a büdöske, csülleng és sok egyéb érdekes festőnövény. Izgalmas tanulási folyamat ez számomra, külön művészet a növények felnevelése, gondozása, tanulmányozása. Annál nincs boldogabb érzés, mint amikor a szezon végén az ember leszüreteli és feldolgozza a saját termesztésű növényeket.

hg.hu: Gondolom a lassú design szemlélet nemcsak a termékekben és alapanyagokban, hanem a kollekciókban is jelentkezik. Jól sejtem, hogy nálad nem lesznek gyors egymásutánban pörgő szezonális kollekciók?
Hajgató Sára: Így igaz, egy holisztikus szemléletet igyekszem közvetíteni a Botanikán keresztül. Az évszakok megbízható, ritmikus változása, a növényvilág szezonalitásához való alkalmazkodás, a tudatos tervezési folyamat illetve a kisszériás gyártás azt eredményezi, hogy a Botanika termékeket limitált szériás kis kollekciókban készítem. Inkább örökérvényű, mint trendkövetők fazonokat-darabokat igyekszem megalkotni. A tervezési és gyártási folyamat során fontos szempont számomra a környezetterhelés minimalizálása, a lokális erőforrások támogatása illetve a társadalmi érzékenység.

hg.hu: A kiegészítők formavilága is nagyon letisztult, egyszerű, ez tudatos döntés, vagy ösztönös tervezés eredménye?
Hajgató Sára: Olyan fazonokat igyekszem kitalálni, amik a leginkább teret engednek a gyönyörű természetes színek érvényesülésének. Ez egyszersmind tudatos, és ösztönös. Szerintem ez áll jól a növényi színeknek. Olyan tárgyakat szeretnék készíteni, amik egyszerű, természetes szépségükben tükrözik mindazt, amire munkámban törekszem. Engedem, hogy a kifinomult letisztultságon keresztül bontakozzon ki a növényi alkímia esszenciája – hiszen a festési folyamat egy végtelen, játékos, csupa meglepetést tartogató folyamat, sosem tudhatom pontosan, hogy milyen szín születik a festési folyamat végén.

hg.hu: Kik a Botanika vásárlói?
Hajgató Sára: Nagy öröm számomra, hogy rövid idő alatt New Yorkból, Ausztráliából, Németországból és Angliából is érkeztek viszonteladói illetve forgalmazói megkeresések. Vásárlóim között elsősorban Skandináv, amerikai és ausztrál vevők vannak, de Magyarországon is egyre több megkeresést kapok. Azt gondolom, hogy van egy kultúrákon és országokon átívelő egyetemes közössége azoknak az embereknek, akik számára fontos értéket képvisel a természetes, fenntartható, lelassult és tudatos személet illetve fogyasztói magatartás, ők az én célcsoportom.

A Botanika darabjai élőben következőleg a DiP Design Passage vásárában lehet majd megtekinteni.

divat, kiegészítő, interjú, magyar divat, botanika, mimóza, hajgató sára Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317