A májusi Creative Mornings vendége Tamási Miklós, a Fortepan Fotóarchívum alapítója volt.
Múlt hét pénteken a koránkelős, felpezsdítő elődásra még a Toldi Mozi lépcsője is megtelt. Nem csoda, hiszen a tipográfus, forgatókönyvíró, kutató, történész, kurátor, projektmanager, hobbi jegyárus és szenvedélyes fényképgyűjtő Tamási Miklós a kincsvadászattól egészen a közgyűjtemény-intézményrendszer kritikájáig repített bennünket a Fortepan történetén keresztül.
A váci Forte gyárról elnevezett (épület, katalógus, munkatársak hiányában hivatalosan tulajdonképpen nem létező) gyűjtemény tulajdonképpen a szemetesből indult: az archívum alapját lomtalanításokon felfedezett negatívok adták, amelyek aztán 2009-ig érintetlenek maradtak. Anyagi és emberi erőforrások hiányában a tekercseken lapuló képek és történetek jó része sokáig ismeretlen maradt, végül belevágtak az online archívum projektbe.
A főleg amatőr fotósok képeiből álló gyűjteményben leginkább barátok, rokonok, időnként maguk a szerzők láthatók a képeken. A privát szféra jelenetein túl a gyűjtemén adományozók segítségével az utóbbi időben nagyobb egységekkel is kiegészült, mint például Kovács Márton Ernő sportriporter hagyatékával, Schoch Frigyes építési vállakozó 110 éves sztereofényképezés emlékeivel, vagy a Tervtár 1200 képből álló városépítészeti blokkjával.
Az előadás végén választ kaptunk a mindenkit foglalkoztató romantikus kérdésre is: ritkán fordul elő, hogy valaki ismerős arcot talál a fotókon. Talán a személyek nehezen azonosíthatók, de a helyszínek és dátumok a fáradhatatlan fórumozóknak -illetve mára a Google Street View-nak- köszönhetően egyre pontosabban meghatározhatóvá váltak a legapróbb részletek (hídpillérek, épületek csücskei, köztéri szobrok, stb) segítségével. Ez segíti a hatékonyabb keresést is a több mint 23 ezer képet kronológiai sorrendben felvoultató gyűjteményben, amit a tervek szerint az oldalt látogatók segítségével tag-eléssel szeretnének a szerkesztők még gyorsabbá és specifikussá tenni.
A szelekció az archívum fontos feladata, mesélte Tamási Miklós, azonban maga a gyűjtemény a közös emlékezet része, vagyis olyan közkincs, amit mindenki által hozzáférhetővé kell tenni. Hiába az intézményesült gyűjtemények, ha a fiókokban elfekvő fotók nem elérhetőek, vagy ha mégis, a digitalizált képek csupán töredéke annak, amivel az egyes gyűjtemények rendelkeznek. A Fortepannak magánvállalkozásként megvan a lehetősége és infrastruktúrája arra, hogy ingyen és kiváló minőségben elérhetővé tegye képek ezreit: családi történetek darabkáit, tekercsekbe zárt forradalmakat, utcaképeket, figurákat, jeleneteket, amelyekre szívesen visszamemlékeznénk.
Általános tendenciának mondható, hogy az internet kínálta lehetőségek után lohol a jogi megoldás, és ez a szerzői jog kapcsán különösen aktuális- gondoljunk csak az instagramon készült terméket pozícionáló képek reklámban való használatának engedélyezési (vagy tiltásának) vitájára. Tamási Miklós is tart egy esetleges jogvitától, azonban a tapasztalat, hogy az emberek szívesen használják ezeket a képeket, lelkesen segítenek a gyarapításban, fejlesztésben, feldolgozásában, hogy ne merüljenek feledésbe.
Ezért is áll meg az idővonal a 90-es éveknél, hiszen az még aktívan a mindennapjaink része, a képeken szereplő emberek a facebookon könnyedén elérhetőek, csupán tárgykultúránk cserélődött le valamelyest. Már egy évtizeddel előtte megkezdődött az analóg fényképezés hanyatlása (hiába a smena-holga-polaroid hipszter reneszánsz), aminek helyét a digitális képalkotás vette át. És mi lesz ezekkel a képekkel? Azok már egy másik gyűjteménybe kerülnek...
A májusi kreatív reggeli nem lett volna az igazi az Aygor-Lavazza kávé, a Danone Actimel, és a Trendsurfer isteni reggelije nélkül, valamint köszönjük a Toldi Mozinak és a tucatnyi önkéntesünknek, hogy ismét remek csapatként vezényelte le az előadást!
A következő CreativeMorningsra június harmadik péntekén, június 21-én kerül sor, a globális téma pedig a “Food” lesz, az előadót szokásosan a CreativeMornings Budapest facebook oldalán jelentjük be. Az esemény ismét a Toldi Moziban lesz, regisztrálni pedig - a korlátozott férőhelyek miatt - június 19-től a hg.hu-ról vagy a CM_BDP facebook oldaláról is elérhető Eventbrite felületen lehet majd.