Megszállott gyűjtögetés és expresszív stílus jellemzi Zsilit, akinek számos szórakozóhely köszönheti nem mindennapi megjelenését.
Majdnem pontosan egy év szünet után újra elindul a 7 grafikusa sorozat a hg.hu-n. A két év alatt 106 epizódot termelő első korszak sok kellemes meglepetéssel szolgált, és a visszajelzések alapján úgy gondoltuk, érdemes újra felvenni a fonalat. Az első részek a Margitszigeten áprilisban megnyílt képzőművészeti pop-up bár, a WNDRLND grafikusait fogják bemutatni, közülük is elsőként Babos Bertalan Zsilit, akinek a hely alapvető arculatát és többek között a körhintaszerű bárpultját köszönheti.
Babos Bertalan Zsili - www.zsili.tv
Zsili olyan szórakozóhelyek belsőépítészetéért felel még, mint a Buda kocsmatérképén egyedinek számító Szatyor bár, az otthonos belvárosi Csendes Létterem, vagy a Ráday utca kultúréletében is szerepet vállaló Púder Bárszínház és Galéria. A Margitszigeten sem most találkozhatunk a munkáival először: hatalmas falfestménye a Holdudvar félig nyitott enteriőrjét gazdagítja. A romkocsma-kultúrát sajátosan feldolgozó Zsili eredetileg tervezőgrafikusként végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen 2005-ben, de az alkalmazott grafikai munkákat idővel sikerült nagyobb művészi szabadságot adó feladatokra cserélnie. Az egyetemre azért ment, hogy a szakmát megtanulja, de az ott szerzett ismereteket azóta úgy használja, hogy közben minél kevesebbet kelljen a számítógép előtt ülnie.
Púder Bárszínház és Galéria a Ráday utcában
Képzőművész szülők gyermekeként a kezdetektől igen markáns vizuális világban élt, homokkal pedig a játszótér helyett inkább vakolás közben találkozott. Az óvodában a gyerekek őt nyaggatták, hogy rajzoljon nekik traktort, nyolc évesen pedig már szobrokat hegesztett az édesapja szobrászműhelyében talált kellékekből. Középiskolásként a Kisképzőben folytatta a rajzolást, érettségi után pedig kipróbálta magát dekoratőrként a budapesti Dekor iskolában. Az egyetemen a tervezőgrafikai feladatok mellett folyamatosan festett és szobrokat is készített, a diploma után pedig olyan művészeti projektekben vett részt, mint a Ferencvárosi Művelődési Központ falainak kidekorálása vagy a Pinceszínház belső tereinek újragondolása. Ezek a munkák és a szórakozóhelyek általában a Munkacsoport néven futó képzőművész-csapattal születtek, melynek összetétele rugalmasan változik, Zsili viszont fix tagként van jelen.
Púder Bárszínház és Galéria a Ráday utcában
Szakmája szerint grafikus, sokan mégis belsőépítészként emlegetik az általa tervezett szórakozóhelyek miatt. Az eddig elkészültek mellé hamarosan további négy bár enteriőrje kerül majd a portfóliójába. Ezek a munkák azonban sosem számítanak egészen befejezettnek, folyamatosan hozzá tud tenni később is, hiszen a legtöbb helyen gyakran megfordul. A WNDRLND itt is kiemelkedik, hiszen a Margitszigeten lévő kerthelyiségen hétről hétre új művészek hagyják majd ott a névjegyüket, a lehető legkülönbözőbb módokon.
WNDRLND pop-up bár a Margitszigeten
Zsili nagy gyűjtő, a felhalmozott darabok közül pedig sokat felhasznál az általa tervezett enteriőrökben. Van azonban olyan is, ami egyelőre szent: ilyen a 2000 darabból álló sárga matchboxgyűjtemény, de a 800 darabos lemezautó-kollekció is még sértetlen. Sok felhasznált darab barátoktól érkezik, de van olyan is, ami tudatos kutatómunka eredménye, mint például a Szatyor bár falán látható, 2011-ben műalkotássá minősített Ady ladik egyes elemei. A spontán és helyszínspecifikus ötletek egyszerre vannak jelen a koncepcionális elemekkel ezekben az enteriőrökben, talán ez az, ami határozottan elemeli Zsili munkáit a hagyományos romkocsma-kultúrától.
Zsili egyik hosszú sorozatának darabjai szövegbuborékokkal és fejekkel
Az őt képzőművészetben foglalkoztató irányzatok óhatatlanul beszűrődnek az egyéb munkáiba, így születtek a WNDRLND próbababa-totemjei, a télen ugyanis Zsili leginkább maszkokat és totemszobrokat készített. Az aktuális projektek befejezése után pedig szeretne kizárólag a festészetre és a szobrászatra koncentrálni, és tovább gyártani a több tíz vagy száz darabból álló sorozatait.