Logomain

Elhunyt Olaszország egyik leghíresebb építésznője

By Kovács Dániel 2012. november 9. 07:19

szerk at hg dot hu

Gae_120130604-20111-9cffr3.gallery

Gae Aulenti

Gae_520130604-20111-15ae0td.gallery

Gae Aulenti: Pipistrello lámpa a Martinelli Luce számára (1966)

Gae_320130604-20111-9blro2.gallery

Gae Aulenti: La Ruspa asztali lámpa (Martinelli Luce, 1968) és Sgarsulv hintaszék (Poltronova, 1962)

Gae_220130604-20111-12dfy66.gallery

Gae Aulenti: Tour Tavola a Fontana Arte számára (1980)

Gae_420130604-20111-1u1jqr1.gallery

Gae Aulenti: A párizsi Musée d'Orsay belső tere

Egy hónappal 85. születésnapja előtt, november elsején elhunyt Gae Aulenti. A friuli származású építésznő legismertebb munkája a párizsi Musée d’Orsay kialakítása, amely világszerte lendületet adott az ipari épületek kulturális célú hasznosításának. Emellett többek között a párizsi Centre Pompidou kortárs művészeti galériájának kialakítása és a velencei Palazzo Grassi felújítása fűződik a nevéhez, de formatervezőként is komoly hagyatéka.

Egy hónappal 85. születésnapja előtt, november elsején elhunyt Gae Aulenti. A friuli származású építésznő legismertebb munkája a párizsi Musée d’Orsay, amely világszerte lendületet adott az ipari épületek kulturális célú hasznosításának. Emellett többek között a párizsi Centre Pompidou kortárs művészeti kiállítóterei és a velencei Palazzo Grassi felújítása fűződik a nevéhez, de hagyatéka formatervezőként is komoly.

Gaeatana Aulenti 1927. december 4-én született Palazzolo Dello Stellában, Trieszt közelében. Olaszország legnagyobb műszaki egyetemén, a milánói Politechnicón diplomázott 1953-ban, amikor a nők körében még egyáltalán nem volt népszerű az építészképzés – húszfős évfolyamában mindössze ketten voltak nők. 1955-1965 között a Casabella-Continuità című designmagazin művészeti vezetője, egyben egyik grafikusa. Közben ledoktorált és 1960-62 között Velencében, 1964-67 között Milánóban tanított az építészkaron. Ekkoriban kapta első jelentős formatervezői megbízásait, a La Rinascente bútoráruház és a Zanotta megbízásából. Megválasztották az Itáliai Formatervezők Szövetségének alelnökévé is.

Az 1960-70-es években számos neves olasz designcég számára dolgozott; a FIAT megbízásait például személyes ismeretsége hozta a cég vezérével, Gianni Agnellivel. Később Agnelli bízta rá az 1748-1772 között épült és a cég által 1983-ban megvásárolt velencei Palazzo Grassi felújítását múzeum és kiállítóhely céljaira. Aulenti további megrendelői között szerepelt az Olivetti, a Louis Vuitton, a Knoll, a Kartell, az Artemide, a Stilnovo és a Martinelli Luce; legismertebb designtárgya, egy kávézóasztal szerepel a New York-i Museum of Modern Art gyűjteményében is.

Gae Aulenti: Pipistrello lámpa a Martinelli Luce számára (1966)

Gae Aulenti: La Ruspa asztali lámpa (Martinelli Luce, 1968) és Sgarsulv hintaszék (Poltronova, 1962)

Gae Aulenti: Tour Tavola a Fontana Arte számára (1980)

A nemzetközi sikert 1981 hozta meg Aulenti számára, amikor őt választották ki a korábban lebontásra szánt Gare d’Orsay átalakítására, művészeti múzeum céljaira. Aulenti beavatkozásait a sajtó nem kísérte rokonszenvvel; az Architects’ Journal „agresszív orgiáról”, a Building Design „dantei rémálomról” értekezett a múzeum kapcsán. Az intézmény azonban óriási sikernek bizonyult, és hasonló átalakítások hadát indította el világszerte – nem is beszélve Aulenti nemzetközi karrierjéről. Lényegében ennek köszönhette, hogy 1999-ben Herbert Muschamp, akkor a The Times befolyásos építészetkritikusa, minden idők legfontosabb építésznőjének nevezte.

Gae Aulenti: A párizsi Musée d'Orsay belső tere. Fotó: Wikipédia

A Musée d'Orsay nyomán megbízást kapott arra, hogy a Pompidou Centre belső terében megtervezze a kortárs művészeti kiállítótereket, de hozzá köthető a barcelonai Palacio Nacional felújítása, legfrissebb munkái közé pedig a San Franciscó-i Ázsiai Művészeti Múzeum tartozik, amelyet egy hajdani könyvtárból alakított át. Emellett díszlettervezőként is közismert, számos alkalommal tervezett a milánói Scalába, és a divat világával is szoros kapcsolatot ápolt. A magyar származású amerikai divattervezőnő, Adrienne Vittadini számára például hat üzletet tervezett.

„Sok tehetséges nő van az építészetben, de a legtöbbjük férfiakhoz köti magát” – idézi a kétszer elvált építészt a Guardian nekrológja. „Én mindig magamnak dolgoztam, és ebből bizony lehetett tanulni. Az építésznőknek nem szabad kisebbségként gondolniuk magukra, mert abban a pillanatban megbénulnak. Az a legfontosabb, hogy sose állíts magad elé akadályt.”

Az utóbbi évekig dolgozó, de régóta betegeskedő Aulenti utoljára október közepén jelent meg nyilvánosság előtt, amikor átvette a Milánói Triennále életműdíját. Halálhírét lánya közölte az olasz sajtóval. Az ország köztársasági elnöke, Giorgio Napolitani mint „a kortárs építészet vezető alakjától” búcsúzott tőle közleményében.

design, építészet, gyász, olaszország, olasz építészet, olasz design, epiteszet, gae aulenti Icon_print

Gae Aulenti

Gae Aulenti: Pipistrello lámpa a Martinelli Luce számára (1966)

Gae Aulenti: La Ruspa asztali lámpa (Martinelli Luce, 1968) és Sgarsulv hintaszék (Poltronova, 1962)

Gae Aulenti: Tour Tavola a Fontana Arte számára (1980)

Gae Aulenti: A párizsi Musée d'Orsay belső tere

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317