Logomain

Az építészet nem létezhet kompromisszumok nélkül

By OM 2012. szeptember 4. 10:27

szerk at hg dot hu

John_pawson.gallery

John Pawson Pannonhalmán

Cikkep5.gallery

A bazilika jelenlegi, illetve a John Pawson által tervezett belső képe Pannonhalmán

Designmuseum1.gallery

John Pawson terve a londoni Design Museum új otthonára

Novy_dvur_modell.gallery

Novy Dvur kápolnájának modellfotója

Pawson_kew.gallery

Sackler Crossing, Kew Gardens

Pannonhalma_bujno_2.gallery

Ónixoltár a pannonhalmi bazilikában

Meglepő kijelentés a minimalizmus szigorú mesterétől, akivel Pannonhalmán beszélgettünk.

Nevét egyértelműen a minimalizmus irányzatával azonosítják, és mint ilyen, meglehetősen felkapott tervezőnek számít. Számos családi háza épült tehetős megrendelőknek, de ő jegyzi a londoni Kew botanikus kert nevezetes hídját, a Sackler Crossingot, a madridi Hotel Puerta Americát, a csehországi Novy Dvur ciszterci monostorát és a 2014-ben megnyitni tervezett London Design Museumot. Szigorúsága annyira hírhedt, hogy állítólag még a Novy Dvur-i szerzetesek is aggódtak, nem lesz-e túlságosan puritán az új monostoruk – az aggodalom annak fényében különösen nem tűnt alaptalannak, hogy Pawson évekig még kanapét sem tűrt meg saját házában.

A tervező Magyarországon is letette névjegyét: múlt hétfőn szentelték újra az elkészült pannonhalmi bazilikát, amelynek belső tere hazai viszonylatban meglehetősen újszerű műemlékfelfogásban született újjá. Az ünnepélyes eseményen Pawson is megjelent; a visszafogott angol úriember megtestesülésének látszó építésznek az eseményt bevezető sajtótájékoztató után volt lehetőségünk feltenni néhány kérdést, amelyekre a maga jellegzetes, minden szót alaposan megfontoló, kissé csapongó stílusában válaszolt.

Pawson 1949-ben született Nyugat-Yorkshire-ben, egy gazdag textilgyáros fiaként. Ízlését saját bevallása szerint alapvetően meghatározta a környező kopár táj, valamint metodista szüleinek az anyagi tobzódást elutasító életformája. Etoni tanulmányai befejeztével utazgatni kezdett, majd rövid és sikertelen textiltervezői karrier után Japánba ment. Bár eredeti terve szerint Zen buddhista szerzetesnek szeretett volna állni, végül Shiro Kuramata avantgárd építész irodájában kezdett dolgozni. Az építészet olyannyira megtetszett neki, hogy Londonba visszatérve az Architecture Association-nél kezdte el építészeti tanulmányait. Ezt azonban két év után abbahagyta. A 30-as éveiben kezdett el befutni, a művészvilág tagjainak tervezett házakat. Az áttörést az 1995-ös év hozta el, ekkor készült el Calvin Klein New York-i üzlete – a mészkő és üveg által uralt belső teret meglátva kérték fel hét évvel később monostoruk megtervezésére a csehországi ciszterciek. Karrierje azóta is felfelé ível, az új londoni Design Múzeum képében hamarosan nagyszabású középületekben is viszontláthatjuk végsőkig letisztult tereit.

hg.hu: Meglehetősen nagy kihívásnak tűnt ennyi kötöttség mellett tervezni, főleg ismerve az Ön munkáinak szigorúságát. Mennyire találta nehéz feladatnak ezt a megbízatást?
John Pawson: Nem volt könnyű munka. Azt szoktam mondani, egy tervező nem lehet meg a következő négy dolog nélkül: türelem, diplomáciai érzék, kommunikáció és üzleti szemlélet. Maga a tervezés is nehéz feladat, de egy tervet tudni kell kommunikálni is. Ebben az esetben számos, a történeti, műemléki örökséghez értő szakemberrel kellett együtt dolgozni. A szerzetesek pedig egy középkori teret akartak. Az örökségvédőknek is megvoltak a maguk szempontjai, a szerzeteseknek is, én pedig megpróbáltam diplomata módjára lavírozni köztük, közvetíteni. Itt ugyanakkor másfajta munkára volt szükség, mint a ciszterci monostor esetében, mert ezt a templomot a nagyközönség, a város is használja. Az emberek azt gondolják, perfekcionista vagyok – az építészet azonban nem létezhet kompromisszumok nélkül.

hg.hu: Mit gondol az elkészült végeredményről, mennyire sikerült megvalósítani az eredeti szándékait?
John Pawson: A tér keltette összbenyomás jó. A tervezés során is arra igyekeztem összpontosítani, hogyan érezzük magunkat a térben. Fényképfelvételek alapján készített látványterv-sorozaton szemléltettem a koncepciót, sorban egymás után egy-egy elemet elvéve a meglévő adottságokból. Remélhetőleg a legtöbb látogató elégedett a megvalósult végeredménnyel...

hg.hu: Szakrális teret alkotni mennyivel nehezebb, mint mondjuk egy családi házat?
John Pawson: Nincs rá garancia, hogy amikor elkészülünk egy térrel, abban valóban meglesz a szakrális jelleg. Tulajdonképpen fantasztikusan nagy felelősségről van szó. A keresztények nagyon sok tapasztalattal rendelkeznek arról, hogy mitől is lesz egy tér szakrális. A szerzeteseknek ehhez megvan a maguk saját koreográfiája. Egy magánház megrendelői viszont egyáltalán nem ilyen tapasztaltak: általában olyasmikre tudnak támaszkodni, hogy milyen mintát láttak a szülői házban, vagy milyen környezethez vannak hozzászokva. Ebben az értelemben egy családi ház hatalmas kihívás, a legösszetettebb tervezői feladat.

hg.hu: Mi a véleménye a magyarországi műemlékfelfogásról, nem ragaszkodunk esetleg kicsit túl mereven mindenhez, ami megélt egy bizonyos kort?
John Pawson: Ez mindenhol így van, Angliában is. Ezt azonban én inkább előnynek értékelem: számomra mindig nagy élmény olyan szakemberekkel beszélgetni, akik otthon vannak a középkor vagy mondjuk a viktoriánus korszak művészetében. Pannonhalmán nagyon szerencsés dolog, hogy ezek az emlékek több mint 1000 éven át fennmaradtak. Ezért is volt teljesen más a munka, mint a csehországi templomnál, ahol egy új épületről van szó.

John Pawson további munkái itt láthatók.

minimalizmus, interjú, brit építészet, pannonhalma, jogn pawson, pannonhalmi bazilika felújítása Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317