BLOG

Ez a cikk több, mint 2 éve frissült utoljára

A cikkben szereplő adatok pontosságáért nem vállalunk felelősséget.

2010.03.31 10:55 | szerző: Papp Géza | 34 hozzászólás

Felújíthatják a Blaha Lujza teret

Saját költségből újítaná fel a Blaha Lujza teret a hamarosan nyíló Europeum és Marriott szálloda beruházója. Az Ablon már a terveket is elkészíttette. Az első ütemben a térnek a szálloda elé eső kétharmadát épülhet át: a parkoló helyén az épület homlokzatát idéző, természetes kővel burkolt gyalogosfelületet hoznának létre.

A Blaha Lujza tér mai állapota - Fotó © Papp Géza

A Blaha Budapest legforgalmasabb tere, a BKV adatai szerint több mint 300 000 ember halad át rajta naponta. Az egykori sajtószékház helyén felépült Europeum, és a benne nyíló, 235 szobás Marriott Courtyard szálloda ablakainak jelentős része a térre néz, amelynek a fejlesztő Ablon szeretné beindítani a felújítását.

Lovro Adrienn, az ABLON Kft. ügyvezető igazgatója szerint a tér felújítása a környék fejlődésének is új lendületet adhat. A téren lévő zöldfelület nincs összhangban a tér használatával, ezért állapotának a megőrzése a legnagyobb erőfeszítésekkel sem oldható meg. A tér forgalmi kapcsolatai elavultak, a térburkolatok a végletekig leamortizálódtak. Az új épülettel együtt megváltoztak a tér gyalogos forgalmi irányai is. Mindezek alapján az átalakítás során a tér arculatának egységes újraformálására van szükség. A beruházás két ütemben valósulna meg. Az első ütemben a tér kétharmada újulhat meg, ennek költségét az ABLON kívánja finanszírozni.

A tervezés első üteme az elvi építési engedélyezési terv, amely a térrel kapcsolatos elvárásokat hivatott tisztázni. A tervezést megelőző szakhatósági egyeztetések már megtörténtek, az elvi építési engedélyezési kérelmet benyújtották az építési hatósághoz. Amikor minden hatósági engedély és hozzájárulás beérkezik, azonnal indulhat a kivitelezés; optimális esetben akár már idén nyáron.

A Blaha Lujza tér történelméről:

A Blaha Lujza tér a XIX. század második felében, a Nagykörúttal együtt épült ki. Az ország első mozgólépcsőjével büszkélkedő Corvin Áruház megnyitása után már nagy forgalmáról volt híres, így nem csoda, hogy itt, a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződésében létesült az ország első villanyrendőre 1926-ban. Szemben pedig a híres EMKE kávéház üzemelt (az EMKE rövidítés az Erdélyrészi Magyar Közművelődési Egyesületre utal, a kávéház az egyesület törzshelyének számított).

A Blaha Lujza téri Népszínház, majd Nemzeti Színház a 19-20. század fordulóján - Kép © Merényi György

1875 és 1965 között állt a téren a legendás Nemzeti Színház épülete (eredetileg Népszínház), a mai tér nagyobbrészt ennek az épületnek a helyén terül el. (Ma egy emlékkő áll a színház helyén.) A színház bontása kapcsán már 1963-ban készültek térrendezési tervek: akkor a Fővárosi Mélyépítő Tervező Vállalat a felszín alá vitte volna a tér sarkában a Nagykörút autós, buszos és villamosforgalmát. Mindebből nem lett semmi; ami megvalósult, az csupán a ma is használt gyalogos aluljáró, ami a 2-es metró építésének részeként létesült.

A tér maga 1966-ban nyerte el új formáját dr. Krizsán Zoltánné tervei alapján. Zöldfelületnek mindössze 1022 nm terület maradt, elsősorban a tér jelentős forgalma miatt. Kőrisek, gyertyánok, tölgyek, ecetfák és kislevelű hársak állnak ma a téren. A fákat idős, 20-25 éves korukban ültették ki, egyetlen éjszaka alatt - másnap reggel nagyot ámulhattak a munkába indulók! A növényzet nem csak a téren lakó hajléktalanok pusztításától, hanem a forgalom rossz levegőjétől és a nyári tűző naptól is szenved. A gombákat formázó szökőkút Fekete Dániel tervei alapján készült is állt a téren, ám napjainkra ennek is igencsak leromlott az állapota. A tér legnagyobb része ma felszíni parkolóként működik.

34 hozzászólás szóljon hozzá Ön is!

Hozzászólások

babu2000 2010.03.31. 12:02

Ez mind szép és jó, de miért nem a főváros csinálja meg??? Hová megy az a rengeteg adó, amit befizetünk? Minden csak EU-s pénzből épül vagy ilyen magán akciókból, ez röhej! Azt is el tudom képzelni, hogy a végén Demszky adja majd át a teret nagy büszkén.

kovacs-daniel 2010.03.31. 12:07

Bár nem védeni akarom a fővárost, de azért ez nem így van. Holnap lesz egy cikkünk a Mozgásjavító Iskola nemrég elkészült bővítéséről, az például másfél milliárd forintos fővárosi támogatással készült el. A magántőke bevonása a köztérfejlesztésbe pedig kifejezetten jó dolog, az V. kerület is példásan gyakorolja (ld. pl. Dorottya utca).
http://hg.hu/blog/7568-elkeszult...

BDzsH 2010.03.31. 12:34

Minap éppen a Keleti pályaudvarról jöttem busszal, és a belváros felé mentem. Néha kívül tudok helyezkedni valahogy budapesti lakos mivoltomon és úgy (vagy majdnem úgy) szemlélni egyes helyeket, mintha először látnám. A Blahán valóban a közterületek, és a Corvin Áruház az ami csúnyává teszi a teret. Jó lenne ha az Áruház átépítése is lassan-lassan megindulna, mert úgy már valóban lehet valamit kezdeni itt.

Mondjuk valószínűleg későbánat, de a díszburolatot úgy kellene megtervezni, hogy a Népszínház utcai villamosok Rákóczi útra való majdani bekötésének útjába már semmi se álljon, és ne is kelljen akkor teljesen átépíteni a teret. Ez azért elég fura számomra, hogy ezt teljesen figyelmen kívül hagyják, ugyanis annak a projektnek 10-15 éven belül realitása lehet, a teret meg kicsit több időre kéne tervezni.

aesculus 2010.03.31. 12:38

babu2000: reméljük, az átadáskor Demszky polgármestersége már csak rossz, de még sokáig el nem múló emlék lesz csupán. Hogy hova megy az adód, az kiderül az ügyészségi iratokból...
Mindenesetre nehéz ügy ez a Blaha: igazából egy grund. Jól néz ki ez a látványterv (főleg a levetített homlokzat), de azért a színház előtti park a Tinódi szoborral jobban nézett ki:).
A finanszírozással nem lenne így baj, hiszen az ingatlan is felértékelődik, ha a blaha nem az a balkán lesz, mint most.

generator 2010.03.31. 12:48

Igen, szerintem is butaság nyavajogni azon, hogy nem a fővásros csinálja. Igazából el is várható az ilyen létesítményektől, hogy tegyenek hozzá ők is valamit a környezethez, a saját érdekükben. Nem mondom, hogy mindig egy hotelnek kell ezt csinálnia(egyedül), de mindenképpen illik beszállnia.

Én csak arra leszek kíváncsi, hogy fog-e tenni azért, hogy rendben maradjon a hely. Termséezetesen a hajléktalanokra gondolok.. minek felújítani, ha megszállják?

A másik: Nem lehetne, hogy középre még egy, ne adjisten két fasor még? Komolyan mondom, döbbenet, hogy most ez a "trend", a park, meg a tér az azt jelenti pesten, hogy leteszünk egy területre egy halom követ. Egy vagy két fasor nagyon hiányzik még a látványtervre.. Azt meg ki lehet még álmodni, hogy milyen fákat.

mestska 2010.03.31. 12:50

Annyit azért megkérdeznék, hog ymegint miért kell ekkora felületet kőburkolattal ellátni? Miért nem lehet a térre több zöld, és több vízfelületet odarakni? A felújítással teljes mértékben egyetértek, de ha már ekkora placc van ott, igazán lehetne egy rendes térkialakítást produkálni. szerintem.

Derecske 2010.03.31. 13:03

Nem értek egyet Lovro Adrienn-nel. Ki kellett volna találni, hogy hogyan lehetne több zöld a téren. A fák is mintha csak úgy a nagy semmiben lennének a terven. Hol kapnak például vizet? Folyamatosan öntözik majd őket. Teljesen be vannak szorítva. Nekem sem tetszik, hogy a köztérfejlesztésnél rendre "kifelejtik" a növényfelületeket, mindent letérköveznek. Jó lesz betonsivatagban élni?

aesculus 2010.03.31. 13:22

Lehetne olyan megoldás is, hogy a régi színházépület helyén oszlopos habitusú fákat ültetnek, és az így közrezárt terület lenne "zöld". Így a régi tömeget is vissza lehetne idézni. Arról már nem is beszélve, hogy akkor a régi főhomlokzat elé vissza lehetne állítani a parkot a szoborral.

babu2000 2010.03.31. 14:05

generator 2010.03.31. 12:48 : félre érted, én örülök neki, hogy végre van fejlődés, csak tudod, a fővárosnak is kéne valami szerepet vállalnia ebben, ha már ennyit fizetünk. Budapest sajnos igen lepukkant, ami jól néz ki, az pedig vagy EU-s pénzből épült, vagy valamilyen beruházó járult hozzá. Ott van például a nyugati tér. Olyan Balkán, hogy az már durva! Mellette a WE rendben van. Azt ki fogja felújítani ha nem a főváros? Egyébként még egy kérdés? Igaz, hogy a házad előtt felsepred a koszt és havat, de a járdát is te csináltatod meg? Na erről van szó.

babu2000 2010.03.31. 14:16

Azt is látom sokan panaszkodnak hogy nincs elég zöld meg fa. Hát persze, mert egy parkot rendben is kell tartani, és gondozni is kell a kővel ellentétben...

demobunyo 2010.03.31. 14:39

''Ez mind szép és jó, de miért nem a főváros csinálja meg??? Hová megy az a rengeteg adó, amit befizetünk? Minden csak EU-s pénzből épül vagy ilyen magán akciókból, ez röhej! Azt is el tudom képzelni, hogy a végén Demszky adja majd át a teret nagy büszkén.''

Ne haragudj, de miért lenne az jobb enkünk, ha a főváros csinálná??!! :):)
Mert kiírnának egy jó kis tendert jó sok pénzért, amit megnyerne a Demszkáj cége jó drágán, majd megcsinálná jó sok idő alatt jó szarra, majd ahogy Te is mondod átadná nagy büszkén??! :):):)
Hidd el, olcsóbb az neked is meg nekem is, ha nem a főváros csinálja... :):)

padka 2010.03.31. 14:42

elég fantáziátlan, de természetesebb még mindig sokkal jobb, mint ami most van, ás mo-n sajnos már ennek is örülni kell. mellesleg a demszky és az összes bp-i városvezető kurva anyját!!!

haryjohn 2010.03.31. 15:00

Én nem értem minek itt tépelődni ezen a dolgon. A szálloda tulajdonosa ha akar hát szépítsen, ezzel is gyarapodunk, szépülünk. Persze Demszky addigra már rég a süllyesztőből néz ki a rácsokon át remélem.
A nagyobb baj akkor lesz, ha végül mégiscsak megszépül a tér ezen része és továbbra is itt fogják osztani a kaját a szerencsétlen fedél nélkülieknek. Sajnálom őket, mert mindenkinek áll a zászló /remélem májustól egyre kevesebb embernek/ de miért pont a város szívében kell ilyet csinálni, ahol az ide látogató turista átvonul napjában több százan? Ott a Teleki tér nem is messze!! Erre nem gondolt még senki? Rasszizmus? Nem hinném!

septil 2010.03.31. 15:13

Érthető, hogy az Ablon rendbehozza a teret, hiszen az az új épületet durván penetrálja, a fővárosra meg várhatna ítéletnapig, hogy itt egy szalmaszálat keresztbetegyen. Ami viszont teljesen érthetetlen és bizonyos fokú "hűtlenségre" enged következtetni, miért nincs beleszólása a köznek, mi történik a közterületen, mégha az magánpénzből - magánbefektetői érdekből - történik is. Az általatok említett kifogások a zöld- illetve burkolt felületek arányáról teljesen jogosak és mérlegelésük egy tervpályázat szakmai zsűrijének feladatkörébe tartozik. Akkor talán a látványterveken nem fordulnának elő olyan dilettáns megoldások, mint a fatörzs körüli 1-2 m átmérőjű zöldfelület, amiről tudjuk, hogy csak a környék kutyái tudják használni, a fáknak biztosan elégtelen. A térburkolatra vetített épülethomlokzat a szálloda, valljuk be, ötlettelen, tíz évvel ezelőtti közhelyhomlokzatának további ötlettelenségre utaló kiterjesztése, ami annak ismeretében, milyen klassz tájépítészeink porosodnak itthon kvázi a szekrényben, akik úgy tudnak szakmailag is helyes döntést hozni, hogy az a beruházónak is pénzt hozzon..., bosszantó. Legalább egy meghívásos pályázatot kiírtak volna...

babu2000 2010.03.31. 15:17

demobunyo 2010.03.31. 14:39 : hát pont erről beszélek, hogy Demszky szart se csinált/csinál/fog csinálni és mégis ott ül már 20 éve. Hogy van ez, ő csinálja jól, vagy a nép ennyire hülye?

sbuci 2010.03.31. 15:19

Egyetértek demobunyoval! :) Szerintem épp így fejlődhetne a főváros igazán, ha nem azt várnánk, hogy minden állami/fővárosi pénzből valósulna meg, hanem azon cégek hozzájárulásával, akik ebben legalább annyira érdekeltek, mint a nap mint nap arra közlekedő adófizető polgárok ;)
Nézzük meg a Moszkva teret. Annyi tervet készítettek már rá, annyiszor elhalasztották az átépítését, hogy ki tudja már, épp mi a helyzet, lesz-e valami egyáltalán. De az a rengeteg üzlet, ami körbe veszi, vagy a téren van, mikor fog ehhez hozzájárulni anyagiakban? Nem fognak. Ők csak a hasznot akarják lehúzni abból, hogy mi megéppítetjük nekik a szebb környezetet. Ezen is érdemes elgondolkodni :)

kagtol 2010.03.31. 15:43

hatalmas nagy üres placc! mi lesz itt pártrendezvény?

demobunyo 2010.03.31. 16:07


Babu2000!!! Remélem nem lesz igazad azzal kapcsolatban, hogy Demszkáj szart se fog csinálni...remélem ugyanis, hogy sok mindent fog ő még csinálni...pl.: sok szappanért fog lehajolni a börtönben vagy élete végéig csákányozni mondjuk egy kőbányában...gondolom ide még néhány ezer dolgot oda tudnak képzelni a kedves hozzászólók...
a baj az, hogy nem fog, mert aki elítélhetné, rögtön magát is bevarrhatná 15-20 évre, de kb ugyanúgy igaz ez minden ''honatyánkra" és a spanjaikra! Éljen a demokrácia, ahol megszavazhatjuk 4 évente, hogy mi legyen a neve annak a pártnak, aki nyomorba taszítja az országot és ellopja az életünket, a jövőnket...a pénzünkről nem is beszélve...és hab a tortán, hogy pénzért CD-n lehet vásárolni az öszödi beszédet!! :D:D:D Hát mi van velünk embereeeek!!?? :)

erom 2010.03.31. 16:36

Kedves BABU2000: A járdát a társasháznak kell takarítania (csak valamiért elfelejtik), a HIP-en ill. az idegenforgalmi adón kívül a Fővárosi Önkormányzat nem szed adót. Az Ötv. alapján a kerületi önkormányzatok és a Fővárosi Önkormányzat között mellérendelt viszony van. Dudálás előtt érdemes megnézni, hogy a főváros ill a kerületek az elmúlt években milyen arányban fejlesztettek. Egyébként értem, hogy egyszerűbb 1 nevet megjegyezni, mint 23+1-et. A "nép ennyire hülye" dologra visszatérve - persze sok hülye ember él a földön. Például azok, akik anélkül nyüszögnek, hogy tisztában lennének olyan alapvető dolgokkal, ami a lakóvárosukat érinti.
A szándékom egyébként nem az volt, hogy a főpolgármester védjem. Egyszerűen dühít, hogy vannak olyan hülyék, akik anélkül minősítenek bármit vagy bárkit ebben a városban, hogy tudnák, bp-en 23+1 kerület működik. Ja egyébként a magán és közterület közötti különbség is megér egy misét…

városjáró 2010.03.31. 17:16

Végre egy kis közelebbi a dologról! Köszi.
A kövezés túlzóságát én is kifogásolom. A tervezőket valami sterilitási vágy hajthatja - vagy a burkolatlobbi. Meg aztán valóban könnyebb lehet (elvileg) gondozni egy lekövezett placcot, mint egy parkosított teret (kivéve Gödör - Király u - Szabó E. tér).
A magántőkés finanszírozással elvileg nincs baj - ha aztán ilyen olyan sunyiságokkal nem termelik állami/fővárosi szinten vissza nekik százszorosan.( Márpedig ilyenről is hallani - lásd Fashion Street story.)
Azt viszont baromira sem értem én se, hogy egy ilyen frekventált hely újraálmodásából hogy merik kihagyni a városlakókat? Az hogy a (S)Ablon kihagyná, az ő dolga (odahaza nem biztos hogy meg merné tenni). De hogy ezt a Városvezetés hagyja... Az nagyon nem kóser.

columbo 2010.03.31. 17:36

A mellette lévő áruházat kéne kicsomagolni...

tájépítész 2010.03.31. 17:50

Tájépítész tervezőként tevékenykedve érdeklődéssel olvastam a fentieket. Az alapvető probléma a következő: téves elgondolás, hogy egy városi köztérre a mellette álló hotelépület burkolatraszterét kell levetíteni. A térnek - főleg nem a Blaha Lujza térnek - nem az a "feladata", hogy egy intézmény előtere legyen, hanem a környező térfalakkal együtt, azokat mintegy összefogva, de önállóan alakítsa az épített környezetet. Ez az elképzelés (remélhetően a bemutatott látványtervek nem tájépítésztől származnak) pont arról szól, hogy a finanszírozó egy közterület alakítását hogyan tudja a saját beruházási céljára felhasználni. Ez szerintem városépítészetileg megengedhetetlen. A dolog egyébként kétoldalú. Erre a városi léptékre ötletpályázatot "illenék" kiírni. (Ezt megteheti a főváros, de akár megteheti a beruházó is). Ekkor érvényesülhetnek azok a szempontok, amit sok hozzászóló hiányolt. Így természetesen a beruházói, finanszírozói oldal érdekeit nehezebb érvényesíteni.......a logika szerint a finanszírozó a befektetett összegért cserébe elvárja "bizonyos" szempontjainak érvényesítését. Nem biztos, hogy egy ilyen jelentőségű köztéren ez célravezető. Megoldás lehet, hogy a rendelkezésre álló, EU által támogatott pályázati forrásokból akár egészében, akár részberuházásként (az önrészt a befektető adja) építik meg a teret.
Még egyszer hangsúlyozva: nem tudom elképzelni, hogy egy ekkora jelentőséggel bíró fővárosi teret ötletpályázat nélkül lehessen megépíteni........illetve el tudom képzelni, mivel ez történt. Őszintén sajnálom.

steg 2010.03.31. 18:00

Azért az elég vicces, hogy ha a magánberuházó újítja fel a teret, akkor a valós kontextust figyelmen kívül hagyva teljesen felülértékeli vele a saját épületének szerepét. Persze kulturált dolognak tartom, hogy beválallják (nyilván alapvető ületi érdekük), akkor már szakszerűen is csinálhatnák. Az meg még szuperebb lenne, ha még szép is lenne, netán vagány.

Ha viszont városépítési koncepció híján történik ez az egész, akkor igaziból annyi van, hogy úgy alakítják ki a területet, hoyg kontrollálni, vagyis eltüntetni lehessen a hajléktalanokat, plusz kicsit bevonzani a látogatókat magukhoz. A hajléktalanok meg mennek, amerre tudnak, a velük járó probléma meg kitolódik, szétszóródik.

Lehetne ez a dolog azért rózsásabb, mint ezzel a megoldással.

steg 2010.03.31. 18:01

(ja, közben tàjépitész jobban megmondta, ilyesmire gondoltam én is.)

leanyzo 2010.03.31. 18:13

Ez szép és jó, de nem tűnik fel senkinek, hogy a körútról nem lehet balra kanyarodni a Keleti pályaudvar felé??? Az áruház előtti visszakanyarodási lehetőséget megszüntették ezzel a "csodás kőkupaccal". Vagy a tervezők, megrendelők magasról tesznek arra, hogy egy nem kis forgalmat átterelnek szűk, lakott utcákba.

gabeszmakesz 2010.03.31. 18:15

A Blaha tervezésénél nagyon sok szempontot figyelembe kell venni. A közelben lakom, nap,mint nap áthaladok rajta.
- Tömegközlekedés: kulturált buszmegálló, egyszemélyes ülőkékkel
- Zöld felület: Fontos, hogy sok fa legyen, talán kevesebb velük a gond, mint a fűvel. Minden egyes fát külön be kell keríteni kerítéssel, hogy se a hajléktalanok, se a kutyások ne oda végezzék dolgukat.
Fű szigeteket minimum 50 centire meg kell emelni, a fenti okokból kifolyólag.
- Szőkőkút felejtős. Működik max 2 hétig, utana csak kiszáradt beton lesz a helyén. Ráadásul vonzza a galambokat.
- Parkolót meg kell szüntetni. A Corvin mogott/mellett továbbra is lenne.
- Padok: kizárólag egyszemélyes padok/székek, hogy ne itt aludjanak vagy napozzanak.
- Járdák: "2 pont között legrövidebb az egyenes" elvet követve kell behuzni a vonalakat (Villamos megálló - Corvin bejárat) (Buszmegálló - Villamos megálló) (Buszmegálló-körút - rákóczi út) stb.
- Az, hogy a homlokzat tükröződik vissza, csak a hotelből látni. Egyébként nincs jelentőssége. Miért ne lehetne pl "ugróiskola" mintázat. Igy még a járókelők egy kicsit sportolnának is ;-)
- Kortárs szobrokat ki lehetne helyezni. 1-2 giga méretű alkotás szinesitené a várost. (csak ne tehén vagy huszár legyen)
- Sok-sok szemeteskuka, melyekbe oldalról lehet bedobi egy kis nyiláson. Igy nem guberálnának.
Hirtelen ennyi jutott eszembe. Eelnézést, ha hosszúra sikerdett.


arcsy1234 2010.03.31. 20:45

végre arra is tudom vinni a kutyákat
www.kutyasta.5mp.eu

DKristóf 2010.03.31. 21:21

Szerintem nincs abban semmi, ha egy magáncég erre áldoz, végül is érdekük, amikor megvették a telket tudták, hogy néz ki a tér, viszont az tényleg nem megy, hogy egyszemélyben ők alakítsák ki a design-t, valami kooperáció jó lenne a Fővárossal.

Két szempontot dobnék még be:

1.) VILLAMOS - Meg kéne fontolni a 28-as villamos végállomásának a tér közepére való vezetését, egyrészt zsúfolt a Népszínház utcai végállomás, másrészt ez lehetővé tenné a jövőben az Astoria felé meghosszabbítását

2.) PARKOLÁS - Jó lenne mélygarázst tenni a térre, viszont a felszínen csak egy taxidrosztot és mondjuk néhány mozgássérült-parkolót hagyni.

városjáró 2010.04.01. 00:13

A (S)Ablon előtti sávot szerintem nem számolják fel, csak lekövezik. A képen legalább is szürkével van ott valami sávféle. A felszíni parkoló meghagyása okés lehet, ha P+R lesz.

DKristóf 2010.04.01. 05:51

P+R parkoló? Az nem belvárosi csomópontokban szokott lenni. P+R lényege, hogy egy ponton lerakom az autót és onnan tovább utazom. De a Blaha már belváros, azért nem fogja senki lerakni az autót, hogy még 1 megállót menjen metróval, amikor a Blahánál már nyakig a dugóban van. Másrészt a P+R parkoló lényegi kritériuma, hogy nagy legyen, olcsó (napi 300 Ft körül), Blahán mindez nem valósítható meg. A Keleti felől érkező P+R forgalomnak az Örs Vezér terén és a Bosnyák téren érdemes lerakni az autót.

legutóbbi postok

kedvenceink

szerzők

  • Kovács Dániel
  • Ongrádi Melinda
  • Séllei Lilla
  • Ginter Zsófi

KERESÉS

Copyright © 2012 Ombrello Media | Impresszum | Médiaajánlat | Adatvédelem